Welke communicatiemiddelen zet je in?

Het is vaak lastig te bepalen welke communicatiemiddelen je voor je onderneming of bedrijf moet inzetten. Je wilt wel graag je klanten of cliënten optimaal bedienen en je bedrijf te laten groeien, maar zichtbaar zijn via álle kanalen is meestal niet haalbaar. Hoe kies je welke communicatiemiddelen je inzet voor je bedrijf? Ik geef je tips waarmee je deze keuze makkelijker kunt maken. 

Bepaal je doel, doelgroep en boodschap

Het is heel verleidelijk om direct aan de slag te gaan met allerlei leuke communicatiemiddelen voor je bedrijf. Je maakt wat accounts aan op Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter (want dat heeft iedereen), laat brochures drukken en zet een nieuwsbrief op. Oja, een paar filmpjes moet je eigenlijk ook wel hebben. Klaar? Mooi, you’re good to go!

Maar…al die middelen bijhouden kost enorm veel tijd en geld (want tijd = geld). En nog belangrijker: ziet jouw doelgroep ze wel? Om te bepalen welke communicatiemiddelen je inzet voor je bedrijf, is het belangrijk om eerst de basics op papier te zetten: wat is je doel? Wie is je doelgroep? Welke boodschap wil je eigenlijk overbrengen? Pas dan kun je je strategie bepalen en de middelen kiezen die je gaat gebruiken.

Wat is je doel?

Wat wil je bereiken met je communicatie? Het doel van de communicatie-activiteiten is iets anders dan het doel van je marketing of van je bedrijf. Dit laatste richt zich namelijk op de plaats van je bedrijf in de maatschappij, op winst en op het voortbestaan van je bedrijf. Hieruit leid je de marketingdoelen af, zoals: “over 3 jaar is mijn omzet met 5 procent gegroeid”. Communicatiedoelen gaan over de manier waarop je je marketingdoelen wilt bereiken op de korte termijn, bijvoorbeeld binnen een jaar.

Wat wil je dus bereiken met de communicatiemiddelen die je in gaat zetten? Het doel van communicatie is meestal gericht op het veranderen van kennis, houding en gedrag van je doelgroep. Wat moet jouw doelgroep weten? En wat moeten ze vinden van je dienst? Welk gedrag moeten ze laten zien? Voorbeelden van communicatiedoelen zijn: “een bepaald aantal mensen heeft mijn diensten afgenomen” of “een grotere naamsbekendheid bij een bepaald percentage van de doelgroep”. Beschrijf dit eerst, en het liefst ook SMART geformuleerd. 

Bepaal je doelgroep

Vervolgens ga je kijken naar je doelgroep. Bedenk voor wie je de communicatiemiddelen wilt inzetten. Wie is jouw doelgroep? Hoe ziet jouw ideale klant eruit? Wie is het meest geïnteresseerd in jouw product of dienst? Welke oplossing heb jij voor hen? Probeer te achterhalen welke belangen, wensen en behoeften zij hebben. Als je een duidelijk beeld hebt van je doelgroep, weet je als het goed is ook welke communicatiemiddelen zij gebruiken en waar ze jou willen vinden. Zijn jongeren bijvoorbeeld jouw ideale klanten? Zet dan zeker Instagram en YouTube in. Gebruiken jouw klanten nauwelijks Facebook? Investeer daar dan niet of weinig in. 

Bepaal je boodschap

Naast je communicatiedoel en je doelgroep bepaalt ook je boodschap welke communicatiemiddelen je gaat inzetten. Wat wil je je doelgroep graag vertellen? Hiervoor moet het helder zijn wat je voor je klanten kunt betekenen. Welke probleem hebben zij, denk je? En welke oplossing heb jij voor dat probleem?

Komen klanten bij jou voor voedingsadvies? Bied ze dan bijvoorbeeld informatieve blogs aan, of deel recepten op Facebook, Instagram en YouTube. Als het voor jouw dienst of product belangrijk is dat klanten zien hoe iets werkt, kun je misschien het beste instructiefilmpjes maken die je op YouTube zet. 

Welke communicatiemiddelen zet je in?

Dus, welke communicatiemiddelen zet je in?

Nu je je doel, doelgroep en boodschap helder hebt, kun je aan de slag met je communicatiestrategie. Daarmee bereik je je doelgroep, en behaal je de marketingdoelstellingen en uiteindelijk de doelen van je bedrijf. Tijd dus om de communicatiemiddelen te kiezen die jouw doelen helpen bereiken. Waarschijnlijk zul je een combinatie van online en offline middelen gebruiken. Voorbeelden van online communicatiemiddelen zijn:

  • Social media
  • Je website
  • Blogs
  • E-mail marketing
  • SEO (zoekmachineoptimalisatie, niet echt een middel maar wel een belangrijke tool om je doelgroep te bereiken)
  • Digitaal adverteren
  • Webinars
  • Vlogs
  • Banners

Voorbeelden van offline communicatiemiddelen zijn:

  • Folders
  • Brochures
  • Flyers
  • Advertenties in kranten, tijdschriften etc.
  • Radio
  • Televisie
  • Outdoor adverteren: affiches, billboards, voertuigen
  • Sponsoring
  • Evenementen
  • Conferenties
  • Relatiemagazines
  • Vakbladen
  • Factsheets
  • Advertorials
  • Bedrijfsfilmpjes
  • Persberichten
  • Evenementendrukwerk

Budget en planning

Uiteraard bepaalt je budget voor communicatiemiddelen ook welke middelen je kiest. Zo zul je met een klein budget misschien niet snel kiezen voor adverteren. Een logischere keuze is dan dat je je website en blogs gaat optimaliseren, zodat je hoger komt in de zoekresultaten op Google en meer klanten of cliënten trekt.

Vergeet ook jouw eigen planning niet. Vaak willen mensen het liefst alles inzetten, maar je moet ook realistisch blijven. Sociale media vragen bijvoorbeeld veel tijd, omdat je regelmatig iets moet posten om zichtbaar te blijven. Met reageren op vragen en opmerkingen ben je ook zo een uur verder. Ook zoiets als bloggen moet je regelmatig doen, wil je online zichtbaar blijven op Google en klanten aantrekken.

Kies dus de middelen waarvan je zeker weet dat je ze gaat inzetten. Passen ze bij je? Vind je het echt heel leuk om daarmee aan de slag te gaan en te blijven? Dan maak je waarschijnlijk de juiste keus. Maak een realistische planning en overweeg ook om bijvoorbeeld een contentkalender te maken.

Welke communicatiemiddelen zet je in?

Evalueer je communicatiemiddelen

Een stap die vaak vergeten wordt, is evalueren. Je gebruikt waarschijnlijk al verschillende communicatiemiddelen om je doelen te bereiken. Zoek eens uit of ze daar ook echt aan bijdragen. Zijn je doelstellingen bereikt? Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Google Analytics om te zien hoeveel mensen je website bezoeken en wat ze vervolgens op je website doen.

Evalueer op verschillende momenten om te kijken of je communicatiemiddelen wel opleveren wat je gepland had en stuur zo nodig bij. Wees ook niet bang om een communicatiemiddel los te laten als blijkt dat jouw doelgroep heel ergens anders zit. Gebruik dus niet Twitter of Facebook alleen omdat je denkt dat dat nu eenmaal moet of omdat je bang bent een bepaald groep klanten mis te lopen.

Je communicatiemiddelen staan nu in een communicatieplan

Heb je bovenstaande stappen doorlopen? Dan heb je in feite je communicatieplan opgezet. Je weet nu beter welke communicatiemiddelen je het beste kunt inzetten om je doelen te behalen.

Het is natuurlijk het mooist als je eerst een marketingplan maakt, waarin je jouw markt analyseert, een sterkte-zwakte-analyse uitvoert en een prijsbeleid hebt opgezet. Dat is allemaal onderdeel van je marketingstrategie, waaruit je communicatieplan volgt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat het heeft geholpen om de keuze te maken voor een bepaald communicatiemiddel.

GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn aangegeven met *

Welke communicatiemiddelen zet je in voor je bedrijf?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *