Plattere buik? Betrouwbare adviezen

Vorige week paste ik een skinny jeans bij H&M. Zo’n beetje 90% van alle spijkerbroeken overal in de hele wereld (lees: Groningen) zijn tegenwoordig high waist, zelfs de normale variant moet je helemaal over je buik dichtknopen. En dat lukt bij mij dus niet meer. Ik heb twee kinderen gehad en dat kun je best nog zien aan mijn buik: die is niet meer teruggeveerd. Net als heel veel vrouwen wilde ik ook graag weer een strakkere buik, dus ben ik de mogelijkheden eens bij langs gegaan. Wil je ook een plattere buik na je zwangerschap? Lees hieronder betrouwbare adviezen en mijn ervaringen ermee.

Oorzaken van een grotere buik na de zwangerschap

Als je buik niet meer in de originele staat is teruggesprongen na de zwangerschap (zoals bij de meeste vrouwen het geval is), hoeft dit helemaal geen probleem te zijn. Hoewel er in het westerse schoonheidsideaal geen plaats lijkt te zijn voor een grotere buik, is het nu eenmaal een feit dat een zwangerschap sporen nalaat. De vraag is hoe erg dit is. Helemaal niet erg als je het mij vraagt! Als je helemaal geen gezondheidsklachten hebt, maar alleen een wat grotere buik, waarom zou je er dan iets aan doen? I know, omdat bepaalde kleding je dan beter staat. Maar beter volgens wie 🤔? Het maakt mij niets uit als iemand er na de zwangerschap anders uitziet qua buik. 

Maar het belangrijkste is natuurlijk waar jíj je prettig bij voelt. Wil je wél graag een plattere buik, bijvoorbeeld voor je gezondheid of omdat je het mooier vindt, probeer dan te achterhalen waar het bij jou aan ligt. Houd je bijvoorbeeld vet vast op je buik, zijn de buikspieren (nog) opgerekt of gaat je buik van sommige voedingsmiddelen opzetten?

Ik merkte dit laatste bijvoorbeeld ineens na mijn eerste zwangerschap, alsof mijn darmen anders zijn gaan liggen en voeding minder goed verdragen. Bij iedereen is de oorzaak van een buikje na de zwangerschap weer anders. Daarom is het belangrijk om bij jezelf na te gaan, wat er aan de hand kan zijn. Dan kun je op zoek naar de oplossing of hierbij hulp zoeken.

Buikvet verbranden

Het is niet mogelijk om plaatselijk vet te verbranden. Als je gezond(er) gaat eten en meer gaat bewegen om af te vallen, verlies je geleidelijk over je hele lichaam vet. Het kan dus best even duren voordat je dat aan je buik gaat zien. Geef dus niet te snel op maar probeer jezelf gezonde gewoontes aan te leren. Bedenk waarmee bij jou de meeste winst te behalen is. Als je bijvoorbeeld veel tussendoor snoept, kun je proberen dat voor de helft minder te doen en te kiezen voor gezonde snacks. Probeer ook waar mogelijk (meer) te bewegen. Je hoeft echt niet drie keer per week naar de sportschool (alsof je daar tijd voor hebt met kinderen 🤨). Wandelen, fietsen, vaker de trap nemen, tuinieren, met de kinderen spelen: elke beweging telt mee en hoe vaker hoe beter.

Gezond eten is fijn voor je buik

Voeding kan een grote invloed hebben op je buik. Te veel eten maar ook producten waar je misschien niet goed tegen kan, kunnen zorgen voor een opgeblazen buik. Aan het einde van de dag lijk je dan gewoon weer zwanger (#beenthere). Hieronder tips waarmee je kritisch kunt kijken naar wat je eet:

  • Eet je voldoende vezels en drink je genoeg water (liefst 2 liter per dag)? Deze twee dingen zorgen voor een goede stoelgang. Ze voorkomen verstopping en een opgeblazen gevoel. Lees hier wat vezels zijn en hoe je er meer van kunt eten. Vooral meer drinken heeft bij mij goed geholpen. Eerder dronk ik nauwelijks 1,5 liter per dag en nu 2 liter, waardoor mijn buik er ‘s avonds minder opgeblazen uit ziet.
  • Weet je van jezelf dat je eigenlijk teveel snackt? Probeer dit eens met de helft te verminderen en kies gezondere snacks.
  • Probeer uit of écht gezond eten helpt voor je buikomvang. Check wat en hoeveel je elke dag eigenlijk nodig hebt en probeer je daar een paar weken aan te houden. Zo kun je zien hoe voeding jouw buik beïnvloedt.
  • Check eens of je last krijgt van bepaalde voedingsmiddelen. Misschien hebben jouw darmen wel moeite met het verwerken van brood, melk, ui, prei, vetrijke producten zoals pizza en gefrituurde snacks, suikervrije producten gezoet met zoetstof, kant-en-klare maaltijden, of suikervrije dranken zoals frisdrank en sap. Daar kan je dan een behoorlijk opgeblazen buik van krijgen. Lees hier betrouwbare informatie over voedselovergevoeligheden, -allergieën en -intoleranties.
  • Kom je er niet uit maar vermoed je dat voeding een rol speelt bij jouw opgeblazen buik? Vraag dan eens hulp aan een diëtist. Een goede diëtist luistert naar jouw klachten maar óók naar wat je wel en niet wilt. Hij of zij schrijft je niet voor wat je wel en niet moet eten, maar probeert juist samen met jou een eetpatroon op te zetten dat bij jou past. Per jaar krijg je hiervoor 3 uur vergoed van de zorgverzekeraar. 

Hulp van de bekkenbodemfysio bij je buikspieren

Toen mijn buik na mijn zwangerschappen niet platter werd, dacht ik dat ik gewoon nog teveel vet op de buik had. Totdat ik tijdens mijn stage bij een diëtistenpraktijk mijn vetpercentage had gemeten: 23% (voor vrouwen is een vetpercentage van tussen ongeveer 24 en 33 gezond).Het meten van je vetpercentage is niet 100% betrouwbaar (afhankelijk van de methode), maar dit getal is laag genoeg om te concluderen dat er nauwelijks vet op mijn buik zit (het zit op mijn bovenarmen, haha). Dat was natuurlijk fijn (niet dat het op mijn bovenarmen zit 🤔), enerzijds omdat ik mijn pogingen tot buikvetverbranding kon staken (want nutteloos), anderzijds omdat ik nu de juiste hulp kon inroepen: namelijk die van een bekkenbodemfysiotherapeut om te kijken naar mijn buikspieren. Die trainde ik eigenlijk nooit na mijn zwangerschappen, maar dit kon nu juist wel eens het probleem zijn.

En dat was ook zo. De bekkenfysio ontdekte dat ik een flinke diastase had. Ik kreeg buikspieroefeningen mee die ik elke dag moest doen. En die hebben zichtbaar effect op mijn buik, je ziet de spieren nu een stuk beter en hij is echt iets minder bol geworden. Hierdoor verbetert de buikspierfunctie en daar ben ik natuurlijk heel blij mee. Het is alleen een langzaam en langdurig proces. Je hebt niet van de ene op de andere dag een platte buik en misschien wel nooit (maar wel een betere buikspierfunctie, minder lage rugpijn, een betere balans etc.). Ik doe de oefeningen nu sinds 4-5 maanden en zie nog steeds effect.

Een lang verhaal kort:

  • Vermoed je dat jouw buikspieren (nog) niet de oude zijn na je zwangerschap? Vraag gewoon een keer een bekkenfysio bij jou in de buurt om je buikspieren te checken. Ook als dit niet vergoed wordt, is het echt de moeite waard voor je gezondheid.
  • Ga liever niet zelf allerlei buikspieroefeningen doen na een zwangerschap. Sommige oefeningen zorgen namelijk juist voor meer druk op de buikspieren (zoals de plank) en dat kan averechts werken.
  • Kies een bekkenfysio bij wie je je op je gemak voelt. Dat is belangrijk omdat je het gevoel moet hebben dat je alles kunt vragen. Ik ben bij twee verschillende bekkenfysio’s geweest voordat ik er één vond bij wie ik mij op mijn gemak voelde (en bij wie ik niet allerlei informatie kreeg waar ik niet om had gevraagd en waardoor ik me juist zorgen ging maken over dingen waar ik nog niet eens over had nagedacht 🤨). Een goede bekkenfysio luistert naar jouw klachten, legt duidelijk uit wat er aan de hand is en geeft oefeningen op maat mee. Ook kun je een bekkenfysio alles vragen wat je dwars zit, ook dingen waar je je misschien voor schaamt. Daar zijn die mensen voor, en trust me: ze hebben echt alles al wel een keer gehoord en gezien. 

Koester je buik

Deze uitspraak hoorde ik een keer van een moeder en hoewel ik het wat overdreven vond klinken, zit er natuurlijk wel wat in. Ik vind mijn buik niet altijd mooi maar ben er wel trots op dat ik er twee kindjes in heb gedragen. Ook al vraagt één van die kindjes wel eens: “mama, waarom is je buik nog zo dik?” (kids roepen ook maar wat soms 😳).

Wees dus gewoon trots op je buik, je hebt er een kindje in gemaakt 😊. En daar mogen we elkaar best wat meer in steunen en over praten. Want elke vrouw, met of zonder kinderen, maakt in haar leven hormonale veranderingen mee die soms voor klachten zorgen of dingen aan ons lijf veranderen die we niet zo leuk vinden. Dat hoort nu eenmaal bij het leven en bij ouder worden. Als je weet dat iemand anders daar ook mee zit, is het makkelijker om daarmee om te gaan. En als je je gesteund voelt, wordt het nog makkelijker.

Skinny jeans

Oh ja, wat betreft de super skinny high waist high ankle super soft jegging spijkbroek: ik koos de “normale” skinny jeans. LOW waist. Want daarin kan ik ten minste ademen 😊.

 

Hoe gaat het met jouw buik?

Meer tips en ideeën opdoen? Volg mij ook op Facebook, Instagram en Twitter.

Plattere buik na de zwangerschap? Betrouwbare adviezen
Getagd op:                    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *