Gezonde en snelle salade met hüttenkäse

Hüttenkäse: veelzijdig, gezond en lekker 😋! Dit product past perfect op een gezond boodschappenlijstje. Nog geen idee wat je met de lunch gaat eten? Probeer eens deze gezonde salade met hüttenkäse. Ik eet nooit slasaus of andersoortige dressings in salades, maar helemaal droog vind ik een salade ook saai. Met hüttenkäse erdoor vind ik de boel net smeuïg genoeg! Scroll naar beneden voor een lekkere salade met hüttenkäse en 9 variatietips.

Voordelen van deze fijne kaassoort

  • Je komt makkelijk en lekker aan je dagelijkse 250 gram groente te komen. Als je hem in salades doet dus. 
  • Hüttenkäse bevat veel eiwitten: 12 gram per 100 gram, een half bakje. Dit maakt het een bron van eiwitten (hiervoor moet minstens 12 procent van de energie in het product uit eiwitten komen). Hierdoor ben je langer verzadigd.
  • Ook zitten er weinig vetten (3,5 gram) en weinig koolhydraten (3 gram) in hüttenkäse. Je kunt bijna een heel bakje hüttenkäse eten zonder je er schuldig over te voelen (dat moet je trouwens toch nooit doen, zonde).
  • Hüttenkäse heeft een neutrale smaak waardoor het bijna overal op of in kan. 
  • Vind je sla vies? Met hüttenkäse kun je ook gezonde zoete tussendoortjes maken. Scroll helemaal naar beneden voor variatietips.
  • Vind je kaas vies? Hüttenkäse smaakt niet naar kaas. Nóg meer reden om dit gezonde product in je eetpatroon op te nemen!

Gezonde salade met hüttenkäse: wat heb je nodig?

  • Sla naar keuze
  • Snoeptomaatjes
  • Paprika
  • Gerookte kipreepjes
  • Hüttenkäse (bij Lidl hebben ze ook een light variant)
  • All of the above zoveel je wilt

Hoe maak je 'm?

  • Mik de sla in een kom, snijd de tomaatjes en paprika in stukjes en doe deze met de gerookte kipreepjes bij de sla.
  • Een paar eetlepels hüttenkäse erop en klaar!
  • Eventueel kun je er wat citroensap, een beetje olijfolie en kruiden naar smaak overheen doen.
  • Variatietips: voeg walnoten of amandelen toe voor een lekkere bite. Ook lekker: pompoenpitjes, zonnebloempitjes, kikkererwten, stukjes appel of mango, rozijntjes, gegrilde groente, bosui of lente-ui, komkommer, avocado, kidneybonen, mais of rode ui.
  • Ik eet niet vegan of koolhydraatarm en tel ook geen calorieën. Handig om te weten is dat bovenstaande ingrediënten allemaal gezond zijn maar relatief veel vetten  bevatten (noten, avocado). Het zijn trouwens wel goede vetten die je ook gewoon nodig hebt. Wel leveren vetten veel energie: 9 kcal per gram tegenover 4 kcal voor koolhydraten en eiwitten. Per dag zou ik in totaal één handje noten nemen, en neem per keer (en per dag) bijvoorbeeld een halve avocado. 
  • Rozijnen, fruit, kikkererwten en kidneybonen bevatten koolhydraten, dus daarmee is je salade niet low carb. 
  • Bonustip: maak een flinke bak klaar, doe voor de lunch een hoeveelheid naar wens in een kommetje en bewaar de rest voor later op de middag. Je hebt dan een gezonde snack voor het grijpen staan.

Wat kun je nog meer met hüttenkäse?

  • Doe de helft van een bakje hüttenkäse in een kommetje met een handjevol (of meer) blauwe bessen of andere stukjes fruit.
  • Doe een volkoren wrap 5 seconden in de magnetron, besmeer met hüttenkäse en beleg met bijvoorbeeld veldsla, plakjes avocado, gerookte kip en lange reepjes komkommer (gebruik hiervoor een kaasschaaf). Rol strak op en snijd hem in stukjes. Wist je dat je met wraps ook gemakkelijk zelf gezonde pizza’s kunt maken?
  • Denk ook eens aan hüttenkäse voor je ontbijt, bijvoorbeeld in combinatie met muesli of granola
  • Snijd een appel in stukjes, strooi er koek- en speculaaskruiden over en zet anderhalf tot 2 minuten in de magnetron. Schep er daarna een paar eetlepels hüttenkäse over. Eventueel kun je het aftoppen met een eetlepel muesli of granola.
  • Maak ‘oopsies’ of cloud bread: een heerlijk luchtig koolhydraatarm broodje met slechts drie ingrediënten: hüttenkäse, eieren en bakpoeder. Een makkelijk recept vind je op Karlijn’s Kitchen. (Een website met lekkere en niet al te ingewikkelde  koolhydraatarme recepten is trouwens die van Oanh’s kitchen.)
  • Kijk ook eens bij Optima Vitahet Voedingscentrum en Danone voor meer recepten met hüttenkäse
  • Snijd snoeptomaatjes in stukjes en meng het in een kommetje hüttenkäse.
  • Als borrelhapje: snijd schijfjes komkommer en doe op elk schijfje een eetlepel Hüttenkäse met eventueel wat kruiden.
  • Hüttenkaas is ook gewoon heerlijk op (geroosterd) brood of een rijstwafel, combineer het bijvoorbeeld met een plakje kalkoenfilet en/of avocado en stukjes tomaat.

Eet smakelijk!

Gezonde en snelle salade met hüttenkäse
Getagd op:        

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *