Gezonde pizza

Hier hoef ik niet veel omheen te kletsen. Wil je weten hoe je een gezonde pizza maakt? Lees hieronder het recept. Easy to make met kids en goedkoop!

Gezonde pizza: wat heb je nodig?

  • Volkoren wraps (goedkoop bij Xenos, ook te koop in de supermarkt)
  • Tomatenpuree (kleine blikjes, te koop in de supermarkt)
  • Toppings: kies wat je lekker vindt, zoals vlees (kipfilet, gerookte kipfiletreepjes, blokjes ham), vegagehakt, vis (zalm/ tonijn uit blik op waterbasis), champignons, groente (paprika, tomaat, maïskorrels, courgette, aubergine)
  • Kruiden: bijv. Italiaanse kruiden, of oregano, tijm, rozemarijn, salie, basilicum
  • Eventueel een klein beetje groene pesto
  • 30+ strooikaas: dit smelt wat minder goed dan 48+ kaas. Gebruik je liever 48+ kaas neem hiervan dan iets minder.

Hoe maak je 'm?

  • Verwarm de oven 10 minuten voor op ong. 200 graden
  • Neem per persoon 1 volkoren wrap (of nog 1 als je erg honger hebt)
  • Besmeer de wrap met tomatenpuree 
  • Beleg de wrap met je favoriete toppings (zie hierboven). Snijd de groente in stukjes en bak vlees en champignons in de pan
  • Doe eventueel een paar theelepeltjes groene pesto hier en daar op de pizza 
  • Bestrooi de pizza met de kruiden en strooikaas (niet teveel kaas als je ‘m echt gezond wilt houden)
  • Bak ‘m ongeveer 10 minuten in de oven totdat de randjes mooi bruin worden

Mag een pizza uit de winkel nog wel?

Ja! Als je vaak pizza eet, is het verstandig om dit af te wisselen met een homemade variant. De pizza in de winkel bevat namelijk teveel zout en verzadigd vet. Neem die bijvoorbeeld 1x per maand en de gezondere iets vaker. Lees hier meer tips en adviezen over hoe je meer balans in je eetpatroon kunt houden.

Als je normaal gesproken twee keer per jaar pizza eet, ga dan gewoon voor eentje die je wel kunt verslinden 😋. 

Meer tips en ideeën opdoen? Volg mij ook op Facebook, Instagram en Twitter.

Gezonde pizza: recept
Getagd op:            

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *