Hoe beweeg je meer?

“Als er ooit een reden is geweest om van sport en bewegen een topprioriteit te maken dan is het nu wel.” Zo begon het artikel over leefstijl in tijden van corona van Sport & Strategie. Dat bewegen goed is en méér bewegen nog beter, weten de meeste mensen wel. Maar hóe beweeg je dan meer? In artikelen die oproepen om meer te bewegen ontbreken gek genoeg vaak praktische tips. Daarom hier een lijstje met beweegtips die je direct kunt toepassen, óók thuis. En daar heb je echt geen fitnessapparaat of dumbells voor nodig!

Hoeveel moet je eigenlijk bewegen?

De beweegrichtlijn in Nederland voor volwassenen en ouderen is:

  • Beweeg minstens 150 minuten  per week matig intensief (je hartslag moet ervan omhoog gaan), verspreid over meerdere dagen. Dat is dus elke week 2,5 uur, bijvoorbeeld: minstens 5 dagen in de week een half uur bewegen. En:
  • Doe 2x per week bot- en spierversterkende oefeningen. Ouderen kunnen daarbij het beste ook nog balansoefeningen doen. 

Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.

Voor kinderen vanaf 4 jaar gelden andere richtlijnen:

  • Beweeg elke dag een uur matig intensief.
  • Doe 3x per week bot- en spierversterkende oefeningen.

Hoe beweeg je meer?

Op Alles over sport lees je alles over sport (duh 🙄) en beweging. Welke soorten beweging worden er bedoeld in de richtlijnen? Eigenlijk alles waarvoor je je matig tot intensief moet inspannen:

  • Fietsen, stevig doorwandelen, tuinieren, touwtje springen, dansen, tikkertje doen met je kinderen etc.
  • Sporten: hardlopen, crosstrainen of een andere vorm van conditietraining, en bijv. fitness.

Maar wat kun je thuis doen aan beweging?

Thuis bewegen voor volwassenen en ouderen

Bovenstaande dingen (tuinieren, dansen, touwtje sprinten etc.) kunnen natuurlijk allemaal thuis. Hieronder lees je ook andere adviezen voor meer beweging. Heb je een tijd niet bewogen en pak je het nu weer op? Let dan vooral op dat je niet ineens teveel doet. Luister naar je lichaam en bouw het bewegen langzaam op.

Thuis bewegen voor kinderen en jongeren

Ja, maaaaaar ... (vul hier excuus in)

Omdat ik liever lui dan moe ben (sinds ik kinderen heb vooral het laatste), ken ik als geen ander de smoesjes die je kunt hebben om maar niet te hoeven bewegen. Een paar van mijn favoriete: “m’n eten moet eerst zakken (om 22u ‘s avonds)”; “ik heb vorige week al gesport en heb nu nog steeds spierpijn”; “de buurvrouw doet ook nooit iets en die is heel slank.. “

Heb jij hier ook last van? Probeer bewegen of sporten niet te zien als iets dat moet maar als iets dat echt leuk kan zijn. Een mens is niet ontworpen (haha) om de hele dag te zitten. Bij kinderen zit die bewegingsdrang er nog heel erg in: ze moeten echt hun energie kwijt in spelen, springen, dansen en rennen.

Ik ben altijd wel sportief geweest maar dat ging voornamelijk in fases. Maandenlang deed ik niks en dan ineens ging ik drie, vier of zelfs vijf keer per week veel te fanatiek fitnessen. Tot ik door iemand geïnteresseerd raakte in mountainbiken en fietsen. Dat vond ik heerlijk, lekker buiten zijn, veel zien want met fietsen kom je ver, en haast ongemerkt aan je conditie werken. Door weer iemand anders ben ik gaan hardlopen, wat ik nu twee keer per week doe. Lekker met muziek op m’n bol en gewoon gaan alsof je de hoofdrol speelt in een film waarin de heldin voor dag en dauw in alle stilte door de heuvels rent (hier krijg ik dus echt zin in nu). En sinds mijn zwangerschappen doe ik braaf drie keer per week buikspieroefeningen. Dit zijn nu allemaal momenten geworden waarop ik weer helemaal oplaad, ik zou ook niet meer zonder willen.

De vele voordelen van bewegen

Ik heb bewegen en sporten dus echt onderdeel gemaakt maken van het dagelijks leven, het is een gewoonte geworden. In het begin betekent dat dat je moet doorzetten: plan het in je agenda en beweeg dan ook echt. Heb je toch een goede smoes? Doe het voor de zekerheid toch, je kunt je altijd achteraf nog bedenken 😬. Beweeg je liever niet alleen? Vraag dan iemand mee, of bedenk hoe je het leuker kunt maken. Maar probeer niet te verzanden in excuses of zelfmedelijden. Bewegen doe je puur voor jezelf, zodat je langer gezond blijft, een betere weerstand opbouwt en minder vaak ziek bent.

Nog niet overtuigd? Dan nog even een laatste lijstje 😃. Bewegen maakt je:

  • Gezonder
  • Gelukkiger (want you know: endorfinen)
  • Minder verstopt (vezels doen dat ook)
  • Minder gestresst
  • Minder angstig
  • Minder depressief
  • Minder vergeetachtig door minder stress
  • Meer geconcentreerd door minder stress
  • Lekkerder in je vel

Daarnaast verbetert regelmatig (intensief) bewegen ook nog je slaap. Op naar die runner’s high dus 😉. Veel beweegplezier!

Hoe beweeg je meer?
Getagd op:        

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *