Hoe houd je je eetpatroon gezond? Praktische tips voor een goede balans

Hoe houd je je eetpatroon gezond? Dit is voor veel mensen best wel lastig (myself included!). Ik geef je vandaag praktische tips waarmee je ongezonde gewoontes kunt aanpakken. Als we het hebben over ongezonde voeding bedoelen we meestal producten met veel suiker, vet en zout. Maar mag je deze producten dan nooit eten? En wat betekent dat nu eigenlijk: “gezond”?

Gezonde voeding houdt je gezond

Dat is natuurlijk een inkoppertje, maar het is iets dat we toch snel vergeten! Je lichaam heeft eten nodig om te kunnen functioneren. Het haalt er bijvoorbeeld energie (calorieën) uit om te kunnen bewegen. Maar ook vitamines en mineralen, voor bijvoorbeeld een gezonde huid, gezond haar, voor je botten en je organen. Met de juiste hoeveelheden en de juiste voedingsstoffen houd je je lichaam gezond en heb je minder kans op ziekten zoals kanker, diabetes of andere hart- en vaatziekten. Jij bepaalt wat je eet en drinkt, dus het goede nieuws is dat je voor een groot deel zelf kunt zorgen dat je gezond blijft. En dat doe je door gezond te eten en veel te bewegen.

Wat is dan gezond?

In Nederland hanteren we de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad. Het Voedingscentrum heeft deze vertaald in praktische adviezen. Zij geven bijvoorbeeld aan welke producten gezond zijn, hoeveel je er het beste van kunt eten en drinken, en welke soorten je beter wel, soms en niet kunt kiezen. Producten met veel toegevoegde suiker, zout en verzadigd vet worden als ongezond beschouwd.

 

Zoet en zout: ongezond?

Waarom verlangen we naar zoet en vet?

Vroeger (echt heel vroeger, denk aan oermenstijd) hadden we niet veel keuze wat betreft eten en moesten we pakken wat we pakken konden om te overleven. In die tijd is onze drang naar vet en zoet eten ontstaan. Zo zijn we voorgeprogrammeerd en dit soort smaken heeft nog steeds onze voorkeur. Dat verklaart dus waarom we in de supermarkt het liefst suikerrijke en vette producten pakken. We hebben er alleen helemaal niet meer zoveel van nodig. Er is immers voldoende eten voor handen om te overleven.

Ik spreek liever van een gezond eetpatroon

Ik vind het altijd lastig als er wordt gesproken over gezonde en ongezonde producten. Zelf noem ik producten liever niet gezond en ongezond, maar kijk ik naar het hele plaatje: welke producten eet en drink je, hoe is de verhouding gezond/ ongezond, hoeveel beweeg je?

In mijn ogen past alles in een gezond eetpatroon: groente, fruit, brood, donuts, chocola, patat… Als je maar niet helemaal los gaat op de producten die wij allemaal als ongezond beschouwen. Kies één of twee momenten in de week waarop je jezelf iets lekker ongezonds gunt (hierover verderop meer). Op die manier past ongezonde voeding prima in je eetpatroon!

 

Balns: gezonde én ongezonde voeding

Balans: gezond eten én snacken

Zoals misschien al duidelijk is, gaat het bij gezond eten om de balans. Niet alleen om de balans tussen wat je eet en wat je verbrandt, maar ook om de balans tussen gezonde en ongezonde producten. Iedereen weet wel dat groente en fruit gezonder zijn dan chips en chocola. Dat betekent echter niet dat je nooit meer iets lekkers mag! Sterker nog, nooit meer iets lekkers eten kan in mijn ogen juist ongezond zijn. Jezelf dingen ontzeggen, houd je in de eerste instantie best een tijdje vol. Maar daarna zwicht je hoogstwaarschijnlijk toch, en ben je geneigd veel méér te snacken om die lange periode van niet-snacken te compenseren.

Hoe houd je een goede balans tussen gezond en ongezond?

Bouw één of twee genietmomentjes per week in. Momenten waarop je jezelf iets lekkers gunt. Dit kan bijvoorbeeld in het weekend zijn, maar ook door de week. Kies op die momenten iets dat je heerlijk vindt, bijvoorbeeld: een bepaald soort chocola, een kaasplankje, die ene lekkere chips of juist iets lekkers voor de avondmaaltijd. En het hoeft echt niet per se die pizza met bloemkoolbodem te zijn (zo gezond zijn die overigens niet) of een ‘organic all natural ambachtelijke’ haver-mueslireep zonder toegevoegde suikers (zo gezond zijn die ook niet!). Kies wat jij lekker vindt  en ga er echt even voor zitten om ervan te genieten! Door het zo in te plannen, weet je op andere momenten van de week dat je tijdens je genietmomentje iets lekkers mag. Dat maakt het makkelijker om de rest van de week gezond te leven.

Overigens is gezond eten ook gewoon heel lekker! Vind je het lastig om je gezonde maaltijden lekker te maken? Lees dan de derde tip in het rijtje hieronder even.

Wat als gezond eten niet goed lukt?

Het kan best lastig zijn om jezelf een gezond eetpatroon aan te leren. Snack je op dit moment eigenlijk best veel? Probeer eens deze tips:

🍴 Beperk je snackmomenten met de helft:

Als je gewend bent elke dag iets lekkers te nemen, doe dat dan eens om de dag. Zo kun je toewerken naar een eetpatroon waar jij je lekker bij voelt.

🍴 Gun jezelf tijd om je smaak te laten veranderen:

Bedenk dat het nu misschien even lastig is om minder te snacken, maar dat je na een paar weken echt minder trek in ongezonde snacks hebt. Dit komt omdat je smaak verandert. Als je bijvoorbeeld eerst veel zoute producten at en daarna een paar weken niet, kan na zo’n periode een zak chips ineens veel te zout smaken. Je smaak is veranderd, en de behoefte aan zout is ook minder geworden. Je hebt er dan eenvoudigweg geen behoefte meer aan.

🍴 Probeer om je gezonde maaltijden ook echt heel lekker te maken:

Dan hoef je na verloop van tijd die ongezonde maaltijden niet meer. Vind je het lastig om gezonde maaltijden te maken? Kijk dan eens voor receptentips op de website van het Voedingscentrum of check de recepten van I am a Foodie. Ook handig zijn recepten op websites van supermarkten. Je kunt resultaten dan bijvoorbeeld filteren op “laag in vet”  of  “laag in suiker”. Check ook Instagram accounts van diëtisten ter inspiratie!

🍴 Kies vaste snackmomenten per week uit en koop alleen voor díe momenten iets lekkers:

Koop het ook niet in het vooruit, maar bijvoorbeeld vlak voor je snackmoment. Zo zorg je dat het niet eerder al op gaat. Helemaal mooi is als je iets in een portieverpakking kunt kopen. Dan blijft er niks over en kom je de volgende dag niet in de verleiding alles alsnog op te eten.

Conclusie: het gaat om de balans! Eet gezond, neem soms een snack en beweeg veel

Nooit meer iets lekkers eten, houdt niemand vol en dat is ook helemaal niet nodig! Het gaat erom dat je dit niet te vaak en teveel doet, en dat je in de basis gezond eet en veel beweegt. Een paar keer per week een ongezonde snack eten, past prima in een gezond eetpatroon en het blijft dan een exclusief genietmomentje voor je.

Lukt het jou om een balans te vinden tussen gezond en ongezond eten? 

Hoe houd je je eetpatroon gezond? Praktische tips voor een goede balans
Getagd op:            

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *