Snel een betrouwbaar blog schrijven

Als je zoekt op de woorden “blog over voeding” krijg je meer dan 15 miljoen hits in Google. Genoeg om te lezen dus. Maar het ene blog is het andere niet en veel blogs bevatten dan ook onjuiste en onbetrouwbare informatie. Hier kun je als diëtist of voedingsprofessional nog veel verschil maken omdat je terug kunt vallen op je eigen kennis en ervaringen. Nu alleen nog tijd vinden om blogs te schrijven… Hieronder laat ik zien hoe je met een vaste structuur in je blogs snel een betrouwbare blog over voeding schrijft. 

Welke elementen zitten er in een blog?

Als je een vaste structuur voor je blog hebt, is het een stuk makkelijker om er elke week of misschien zelfs elke dag eentje te schrijven. Dit zorgt ervoor dat je zichtbaar blijft, je cliënten ook buiten consulten om kunt helpen en misschien zelfs dat je nieuwe cliënten aan je bindt.

Voorbeeldstructuur: blog met een recept

Wat is dan een handige structuur? Dat is afhankelijk van het onderwerp. Als je bijvoorbeeld een recept wilt plaatsen, bevat je blog de volgende onderdelen:

  • Introductie: dit kun je zo lang maken als je wilt, maar ik zou het zo kort mogelijk houden en iets zeggen over bijvoorbeeld de ingrediënten: waarom heb je ze gekozen? Zijn ze heel gezond, bijvoorbeeld omdat ze veel vezels bevatten en daarom goed vullen zodat je na de maaltijd minder snel weer trek krijgt? Ook kun je hier aangeven of de maaltijd past in een bepaald dieet (zoals het koolhydraatarme dieet). Maar je kunt ook gewoon direct beginnen met:
  • Ingrediënten (op volgorde van gebruik) per bijvoorbeeld 2 of 4 personen.
  • Eventueel: wat zet je van tevoren klaar?
  • Bereidingswijze: vermeld ook hoe lang de bereiding ongeveer duurt. Je kunt je recept natuurlijk uitleggen in een vlog, maar je kunt ook foto’s maken van de verschillende fases van het recept en deze in de stappen van het recept plaatsen.
  • Eventueel variatietips: kun je bijvoorbeeld ingrediënten door iets anders vervangen als je iets niet in huis hebt? Wat is lekker als bijgerecht bij dit recept?
  • Een overzicht met de voedingswaarden.
Producten reviewen

Voorbeeldstructuur: blog met een product review

Een blog met een product review bevat uiteraard andere elementen, zoals:

  • Wat is het product? Hier kun je iets zeggen over wat voor product het is en hoeveel er in een verpakking zit. Als je producten met elkaar vergelijkt, kun je uitleggen waarom je juist die producten met elkaar vergelijkt. Plaats ook een foto van het product.
  • Waar kun je het voor gebruiken? Hier kun je iets zeggen over de toepassing van het product, en bijvoorbeeld tips geven. Als je bijvoorbeeld een bepaalde muesli reviewt, kun je aangeven hoe je dit kunt eten (in yoghurt/kwark/melk, met fruit/noten/zaden etc.).
  • Welke ingrediënten bevat het product? Benoem de ingrediënten op de ingrediëntenlijst en geef hier uitleg over. Zijn de ingrediënten puur of bevat het product veel toevoegingen? Leg iets uit over de toevoegingen, of ze kwaad kunnen of niet, en waarom. 
  • Voedingswaarden: zet bijvoorbeeld in een tabel de voedingswaarden van het product. Je kunt ook de voedingswaarden van een ander, gezonder vergelijkbaar product erbij zetten en uitleggen of het product wel of niet een gezonde keuze is. 
  • Claims: welke claims staan er op de verpakking? Bespreek bijvoorbeeld wat ze betekenen en wat voedingsclaims eigenlijk zijn. 
  • Prijs van het product: hier kun je iets zeggen over de prijs van het product en of je dat acceptabel vindt of juist niet.
  • De smaak van het product: vertel wat je van de smaak van het product vindt. Hoe zou je het omschrijven?
  • Advies: als conclusie kun je een advies geven over het product: is het gezond of niet? Zou je het vaak of alleen zo nu en dan eten? Past het in een bepaald dieet? Je kunt er ook voor kiezen om je blog te beginnen met jouw conclusie en daarna de rest uit te leggen.

Zet de structuur van je blogs in een apart document

Zo kun je voor verschillende onderwerpen een structuur opzetten. Twijfel je over de indeling? Gebruik dan een basisstructuur, zoals:

  • Inleiding: schets hier voor de lezer een herkenbare situatie (bijvoorbeeld: “heb je dit ook wel eens? Je zit voor de tv en loopt automatisch naar de kast op zoek naar iets lekkers”). Vertel daarna wat ze kunnen verwachten van je blog: bijvoorbeeld een oplossing voor een bepaald probleem (zoals tips om thuis verleidingen uit keukenkastjes  te weerstaan). Door zo nu en dan ook iets persoonlijks te vertellen, trek je weer nieuwe lezers naar je blog.
  • Body van je tekst: ga vervolgens in op de verschillende onderdelen van het onderwerp. Bijvoorbeeld: als je wilt uitleggen hoe mensen het beste gezond boodschappen kunnen doen, kun je beginnen met adviezen voor het maken van een boodschappenlijstje met gezonde producten, en vervolgens tips geven over de route die ze in de winkel kunnen lopen en hoe ze in de winkel verleidingen kunnen weerstaan.
  • Zet de teksten in een logische volgorde en plaats tussenkopjes bij nieuwe alinea’s.
  • Eindig met een korte samenvatting van de belangrijkste punten en probeer je lezer over te halen iets te doen (een call to action): verwijs bijvoorbeeld naar jouw contactformulier of naar andere informatie op je website. Ook kun je vragen om reacties.
  • Vergeet niet op je sociale media te verwijzen naar je blog, en eindig je bericht met een vraag aan je lezers. Zo krijg je interactie met je doelgroep, waar het op sociale media om gaat.

Zet de structuur van de onderwerpen waar je over wilt bloggen in een apart document. Dan hoef je de volgende keer alleen dit sjabloon erbij te pakken en hoef je niet meer na te denken over de indeling van je blog. Dat scheelt een hoop tijd!

Onderwerpen om over te bloggen

Over welke onderwerpen kun je bloggen?

Voeding is een heerlijk breed onderwerp, eigenlijk kun je overal wel over bloggen! Een paar suggesties:

  • Gemakkelijke en gezonde recepten voor elke dag
  • Tips om meer te bewegen
  • Wat zijn goede portiegroottes?
  • Hoe weersta je verleidingen in de supermarkt?
  • Hoe lees je de voedingswaardetabel op verpakkingen?
  • Wat zijn gezonde producten en waarom?
  • Wat zijn koolhydraten/ vetten/ eiwitten?
  • Wat heb je elke dag nodig?
  • Hoe eet je vegetarisch/ veganistisch/ duurzaam?
  • Hoe kan je koken zonder pakjes en zakjes?
  • Hoe ga je om met stress en eten?
  • Hoe voorkom je het jojo-effect?
  • Ook leuk: haak aan bij speciale dagen in het jaar, zoals Fiets naar je werkdag op 28 mei of Nationale MS dag op 30 mei.

Probeer het vooral eenvoudig te houden in je blog: beperk je per alinea tot 1 sub-onderwerpje en vertel hier het belangrijkste over. Leer hier meer tips over het schrijven van teksten voor cliënten

Hoe maak je je blog evidence based?

Als diëtist heb je de kennis en vaardigheden om cliënten op basis van de meest recente wetenschappelijke inzichten te adviseren. Dit komt, als het goed is, ook naar voren in je blog. Een paar tips om evidence based te schrijven:

Oftewel: blog over je specialiteit

Als diëtist kun je als geen ander uitleggen waarom je bepaalde voedingsadviezen geeft en voor wie die belangrijk zijn. Ben je gespecialiseerd in bepaalde aandoeningen en richt je je op  een hele specifieke doelgroep? Bijvoorbeeld mensen met PDS voor wie het FODMAP-dieet interessant kan zijn, of mensen met COPD? Spreek dan die groep aan en zet jouw specialiteiten in. Plaats foto’s en berichten over die onderwerpen.

Snel een betrouwbaar blog schrijven

Hoe vaak moet je bloggen?

Hoe vaak moet je bloggen om meer bezoekers en misschien zelfs meer cliënten te krijgen? Een goede blog schrijven kost best veel tijd. Ik schrijf liever twee keer per week een kwalitatief goede blog waar de lezer echt iets aan heeft dan elke dag een stukje waar niet echt iets nieuws in staat. Veel onderwerpen over voeding zijn ook nog eens tijdloos dus daar kun je een lange tijd van profiteren.

Bedenk vooral waarom je blogt: wil je je cliënten iets extra’s bieden, nieuwe cliënten werven of geld verdienen met bloggen? Afhankelijk van je doel blog je een aantal keer per week.

Hoeveel tijd heb je?

Bedenk ook hoeveel tijd je hebt voor het schrijven van een blog. Een blog van 1500 woorden (zoals deze) kost al gauw ongeveer 2-3 uur. Ik probeer twee keer per week iets op mijn website te plaatsen dus ik reserveer sowieso 2×3 uur blogtijd per week in mijn agenda. Het scheelt als het ook echt in mijn agenda staat, het is inmiddels onderdeel van mijn routine geworden.  Lees hier meer over plannen met een contentkalender. 

Heb je weinig tijd om blogs te schrijven? Je kunt mij hier heel erg voor inhuren. Ik duik voor jou een onderwerp in en schrijf er een goed lezend stuk over.

Hoeveel tijd hebben jouw lezers voor je blog?

Het kan ook geen kwaad om te bedenken hoeveel tijd jouw lezers willen besteden aan het lezen van jouw blog. Zelf besteed ik hier liever niet langer dan een paar minuten aan, voor meer heb ik vaak geen tijd. Maar als het een súperinteressant en relevant blog is, lees ik het op een later tijdstip wel helemaal.

Als je denkt dat jouw lezers best langere teksten willen lezen, kun je overwegen om langere blogs te schrijven. Dan heb je dus ook meer tijd nodig om ze te schrijven. Kijk ook eens bij collega-voedingsprofessionals hoe zij dit doen. Of vraag het je lezers eens op sociale media, dat kan veel nieuwe inzichten geven.  

Dus.. hoe vaak moet je bloggen?

Ik zou zeggen: probeer regelmatig te bloggen, ten minste 1x per week zodat ook Google jouw website interessant blijft vinden. Ook is het handig om steeds op dezelfde dag een blog online te plaatsen. Door elke week op een vaste dag te bloggen, weten lezers precies wanneer ze iets van je kunnen verwachten en zo bouw je bekendheid op.

Plan het schrijven van een blog in, zo weet je ook zelf waar je aan toe bent. Meer over het effect van regelmatig bloggen lees je hier.

Hoe lang moet een blog zijn?

Hierover verschillende meningen nogal. Zelf vind ik een blog van 2.000 woorden of meer geen probleem om te lezen. Je krijgt met een langer blog meer informatie en vaak zijn langere artikelen ook na een tijdje nog interessant. Aan de andere kant schrijf je voor je lezer en die wil je niet afschrikken met lange lappen tekst. Als je zelf informatie of tips zoekt over een bepaald onderwerp, schrikt een lange tekst misschien ook af. De meeste (potentiële) cliënten willen gewoon het liefst een relatief korte tekst met veel praktische tips. 

De lengte van je blog is dus afhankelijk van de behoeftes van je doelgroep, jouw beschikbare tijd, het doel van je blog en hoeveel je erin kwijt wilt.

Maak je blog vindbaar in Google

Hoe maak je je blog vindbaar in google?

Een blog vindbaar maken in Google is inmiddels een vak apart. Een paar tips: 

  • Bij de meeste websites kun je aan de achterkant het zoekwoord invullen waarop je wilt dat mensen jouw blog vinden: je focus keyword. Kies het belangrijkste zoekwoord en vul dat hier in. Lukt dat bij jouw website niet? Ook dan kies je het belangrijkste zoekwoord:
  • Zorg dat het zoekwoord in de titel van je blog staat, bij voorkeur vooraan.
  • Vermeld het zoekwoord ook een paar keer in de tekst, in elk geval in de eerste alinea en in een tussenkop.
  • Voorkom dat je je zoekwoord te vaak gebruikt, de tekst moet wel leesbaar blijven. 
  • Zet je zoekwoord in de omschrijving van foto’s die je in je blog gebruikt. 
  • Gebruik tussenkopjes bij teksten langer dan 200 woorden.
  • Gebruik interne en externe links. Link bijvoorbeeld naar een ander blog van jezelf of naar die van iemand anders, of naar websites waar meer informatie te vinden is. 

Of huur mij in om jouw blogs te schrijven

Heb je te weinig tijd, zin of inspiratie om regelmatig blogs te schrijven? Ik doe dit graag voor je. Het is mijn missie om jouw website aantrekkelijker te maken met kwalitatief goede en prettig leesbare blogs. Met professionele teksten bedien je jouw doelgroep het beste. En het scheelt je natuurlijk een hoop tijd! Meer over wat ik voor je kan betekenen, lees je hier.  

Volg mij ook op FacebookInstagram en TwitterHoud mijn blog in de gaten voor meer tips over tekst en communicatie.

Hoe schrijf je snel een betrouwbaar blog over voeding?
Getagd op:            

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *