Snel een betrouwbaar blog schrijven

Het gedrag van mensen veranderen is lastig, helemaal als het om voeding gaat. Universitair docent Bastiaan Rutjens gaf in het Nederlands Tijdschrift voor Voeding & Diëtetiek aan dat diëtisten hierin een belangrijke rol kunnen spelen, bijvoorbeeld als rolmodel of door opvattingen over een onderwerp te framen in de gewenste richting. Een blog is hiervoor een geschikt middel want hiermee kun je veel mensen tegelijk bereiken. Hoe kun je dit als diëtist of voedingsprofessional inzetten? Lees hieronder hoe je in een paar stappen een betrouwbaar blog over voeding schrijft. 

Hoe schrijf je snel een betrouwbaar blog over voeding?

Als je een vaste structuur voor je blog hebt, is het een stuk makkelijker om er elke week of misschien zelfs elke dag eentje te schrijven. Dit zorgt ervoor dat je zichtbaar blijft, je cliënten ook buiten consulten om kunt helpen en misschien zelfs dat je nieuwe cliënten aan je bindt.

Welke elementen zitten er in een blog?

Wat is dan een handige structuur? Dat is afhankelijk van het onderwerp. Globaal is een blog uit de volgende onderdelen opgebouwd:

  • Titel: zorg voor een titel die nieuwsgierigheid opwekt. Je kunt bijvoorbeeld lijstjes geven: “5 manieren om verleidingen te weerstaan” of uitleggen hoe iets werkt: “hoe kun je volwaardig veganistisch eten?” Ook kun je de lezer nieuwsgierig maken (“het geheim van een gezond leven”) of jezelf als expert neerzetten (“Dé methode tegen buikpijn bij pds”). 
  • Inleiding: schets hier voor de lezer een herkenbare situatie (bijvoorbeeld: “heb je dit ook wel eens? Je zit voor de tv en loopt automatisch naar de kast op zoek naar iets lekkers”). Vertel daarna wat ze kunnen verwachten van je blog: bijvoorbeeld een oplossing voor een bepaald probleem (zoals tips om thuis verleidingen uit keukenkastjes te weerstaan). Deel ook gerust een persoonlijke anekdote. Je kunt in de inleiding de lezer ook laten weten wat hij of zij kan of weet na het lezen van je blog, bijvoorbeeld: “na het lezen van dit blog kun jij het lekkers in je keukenkastjes moeiteloos laten staan.”
  • Body van je tekst: bedenk van tevoren waar je op in wilt gaan en maak alvast tussenkopjes. Als je die structuur hebt, ga je in op de verschillende onderdelen van het onderwerp. Bijvoorbeeld: als je wilt uitleggen hoe mensen het beste gezond boodschappen kunnen doen, kun je beginnen met adviezen voor het maken van een boodschappenlijstje met gezonde producten, en vervolgens tips geven over de route die ze in de winkel kunnen lopen en hoe ze in de winkel verleidingen kunnen weerstaan.
  • Zet de teksten in een logische volgorde en plaats tussenkopjes bij nieuwe alinea’s.
  • Eindig met een korte samenvatting van de belangrijkste punten en probeer je lezer over te halen iets te doen (een call to action): verwijs bijvoorbeeld naar jouw contactformulier of naar andere informatie op je website. Ook kun je een vraag stellen over het onderwerp om interactie met je lezer aan te gaan.

Vergeet niet op je sociale media te verwijzen naar je blog, en eindig je bericht met een vraag aan je lezers. Zo krijg je interactie met je doelgroep, waar het op sociale media natuurlijk ook om gaat.

Zet de structuur van de onderwerpen waar je over wilt bloggen in een apart document. Dan hoef je de volgende keer alleen dit sjabloon erbij te pakken en hoef je niet meer na te denken over de indeling van je blog. 

Maak je blog vindbaar in Google

Hoe maak je je blog vindbaar in Google?

Een blog vindbaar maken in Google is inmiddels een vak apart. Een paar tips voor als je met de structuur hierboven je blog aan het schrijven bent:

  • Bij de meeste websites kun je aan de achterkant het zoekwoord invullen waarop je wilt dat mensen jouw blog vinden: je focus keyword. Kies het belangrijkste zoekwoord waarop je in Google gevonden wilt worden, en vul dat hier in. Lukt dat bij jouw website niet? Ook dan kies je het belangrijkste zoekwoord en ga je verder met de volgende stappen:
  • Zorg dat het zoekwoord in de titel van je blog staat, bij voorkeur vooraan.
  • Vermeld het zoekwoord ook een paar keer in de tekst, in elk geval in de eerste alinea en in een tussenkop.
  • Voorkom dat je je zoekwoord te vaak gebruikt, de tekst moet wel leesbaar blijven. 
  • Zet je zoekwoord in de omschrijving van foto’s die je in je blog gebruikt.
  • Gebruik tussenkopjes bij teksten langer dan 200 woorden.
  • Gebruik interne en externe links. Link bijvoorbeeld naar een ander blog van jezelf en naar die van iemand anders, of naar websites waar meer informatie te vinden is.

Over welke onderwerpen kun je bloggen?

Voeding is een heerlijk breed onderwerp, eigenlijk kun je overal wel over bloggen! Een paar suggesties:

  • Gemakkelijke en gezonde recepten voor elke dag
  • Tips om meer te bewegen
  • Wat zijn goede portiegroottes?
  • Hoe weersta je verleidingen in de supermarkt?
  • Hoe lees je de voedingswaardetabel op verpakkingen?
  • Wat zijn gezonde producten en waarom?
  • Wat zijn koolhydraten/ vetten/ eiwitten?
  • Wat heb je elke dag nodig?
  • Hoe eet je vegetarisch/ veganistisch/ duurzaam?
  • Hoe kook zonder pakjes en zakjes?
  • Hoe ga je om met stress en eten?
  • Hoe voorkom je het jojo-effect?
  • Ook leuk: haak aan bij speciale dagen in het jaar, zoals de dag van de diëtist op 19 september of wereld vegetarismedag op 1 oktober.

Probeer het vooral eenvoudig te houden in je blog: beperk je per alinea tot één sub-onderwerpje en vertel hier het belangrijkste over. Leer hier meer tips over het schrijven van teksten voor cliënten.

Snel een betrouwbaar blog schrijven

Hoe maak je je blog evidence based?

Als diëtist heb je de kennis en vaardigheden om cliënten op basis van de meest recente wetenschappelijke inzichten te adviseren. Dit komt, als het goed is, ook naar voren in je blog. Een paar tips om evidence based te schrijven:

Oftewel: blog over je specialiteit

Als diëtist kun je als geen ander uitleggen waarom je bepaalde voedingsadviezen geeft en voor wie die belangrijk zijn. Ben je gespecialiseerd in bepaalde aandoeningen en richt je je op  een hele specifieke doelgroep? Bijvoorbeeld mensen met PDS voor wie het FODMAP-dieet interessant kan zijn, of mensen met COPD? Spreek dan die groep aan en zet jouw specialiteiten in. Plaats foto’s en berichten over die onderwerpen.

Wil je meer schrijftips? Houd mijn blog in de gaten voor meer tips over tekst en communicatie.

Heb je weinig tijd om te bloggen?

Ik kan je hierbij helpen. Kijk bijvoorbeeld eens naar mijn blogabonnement. Ik kan je ook helpen met onderwerpen bedenken en een planning te maken. 

Contact:

E-mail: info@casafemketeksten.nl

Tel.: 06 83900481

Hoe schrijf je snel een betrouwbaar blog over voeding?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *