Hoe weersta je verleidingen tijdens de feestdagen?

Verleidingen rondom de feestdagen weerstaan, kan lastig zijn. En dan heb ik het niet over die mooie laarzen in de winkel die je maar niet kunt vergeten (gewoon kopen, je hebt het verdiend!) maar over al het feestlekkers dat al sinds eind augustus in de winkel ligt. Niet iedereen vindt het erg om tijdens deze feestmaand een beetje aan te komen. Maar als je daar wel op wilt letten, lees dan vooral door over hoe je verleidingen rondom de feestdagen kunt weerstaan.

Kies twee of drie tips en probeer ze gewoon eens uit:

  • Koop op de dag vlak voor een feestdag al het lekkers en niet eerder. Zo kom je niet in de verleiding om alles ruim van tevoren al op te eten (waardoor je het weer opnieuw moet kopen). 
  • Probeer vooral op de feestdagen (en zo weinig mogelijk in de periode eromheen) van al het lekkers te genieten. Plan in de weken om de feestdagen 1 of 2 keer per week een snackmoment. Zo weet je de rest van de week wanneer je wat lekkers mag en is het makkelijker om het op andere momenten te laten staan. Neem op die momenten iets waar je enorm van geniet! Dat brengt mij op het volgende punt:
  • Kies alleen snacks die je minstens het cijfer 8 geeft. Deze tip hoorde ik tijdens mijn stage. Eet dus niet pepernoten alleen omdat ze er staan. Als je die dingen maar zozo vindt en ze bijvoorbeeld een zesje geeft, zijn ze echt de calorieën niet waard. Kies wat je écht lekker vindt en geniet daarvan! De volgende dag pak je je gezonde patroon weer op.
  • Eet langzaam en bewust. Kauw 30x op één hap en geniet er bewust van. Zo merk je sneller wanneer je genoeg hebt gegeten n is de kans kleiner dat je gaat overeten. 

“Kleine veranderingen in je eetpatroon zorgen ervoor dat je niet te erg verleid wordt door alle pepernoten en chocoladeletters”

  • Drink voldoende: ga voor minstens 2 liter vocht (water, thee, koffie, (karne)melk, light frisdrank, bronwater). Dit helpt tegen lekkere trek.
  • Neem iets gezonds als je echt iets moet eten. Een paar mandarijnen is ideaal als je tv kijkt: je hebt wat te doen met je handen (maak er een sport van om ze zo kaal mogelijk te plukken!) en je krijgt tegelijkertijd je fruit binnen.
  • Beweeg! Hoe meer hoe beter. Probeer elke dag minstens een half uur matig tot intensief te bewegen (je hartslag moet hierbij omhoog gaan). Kijk ook eens of je 10.000 stappen haalt per dag. Bewegen helpt om je gewicht onder controle te houden, je hoofd leeg te maken en het maakt hormonen vrij waardoor je je lekker in je vel voelt.
  • Zet al het lekkers uit het zicht, dus achterin een hoge kast. Grote kans dat je na een tijdje bent vergeten wat je ook alweer had gekocht.
  • Zorg dat je in de basis gezond eet. Eet ook zeker niet te weinig, hierdoor kun je juist weer trekneiging krijgen. Wil je weten wat en hoeveel je moet eten om alle voedingsstoffen binnen te krijgen? Check dit hier. Door in de basis gezond te eten (eventueel zelfs wat meer dan je gewend bent), voorkom je dat je tussendoor overmatig veel trek krijgt en de keukenkastjes plundert.

Wat als je denkt: “het is nu toch al verpest”?

Dit komt je vast bekend voor: je was echt niet van plan om te snacken maar je bent moe en hebt geen zin om tomaatjes te snijden en de zak met pepernoten moet toch op dus je bent alvast begonnen en nu is je dag toch al verpest… STOP! Je dag is niet verpest. Accepteer dat het even niet zo ging als je had gepland en pak je gezonde patroon gewoon weer op. Een misstap is helemaal niet erg, leer ervan en maak de volgende keer een andere keuze. Vind je het lastig om een goede balans te vinden tussen gezond en ongezond eten? Lees hier meer tips waarmee je jezelf een gezonder eetpatroon kunt aanleren waar jij je goed bij voelt.

Zoek afleiding!

Dit is eigenlijk de ultieme tip of all time. Door iets totaal anders te gaan doen, leid je jezelf af van het feit dat je eigenlijk wilde snacken. Deze kunst, kunnen we misschien wel het beste afkijken van kinderen. Mijn dochter had bijvoorbeeld een mooie buit gescoord met Sint Maarten. Ze mocht twee chocolaatjes opeten en daarna ging ze lekker spelen. De volgende dag was ze het snoep helemaal vergeten, het ligt nog steeds in de kast. (Oh nee toch niet… betrapt 😳). 

Mijn dochter was gewoon door allerlei andere dingen afgeleid. In de loop van ons leven leren we dit een beetje af. Maar het werkt wel: je aandacht ergens anders op richten en daar helemaal in opgaan, zodat je vergeet dat je eigenlijk wilde snacken. Handig is om jouw valkuil in kaart te brengen en daar een strategie voor te bedenken:

  • Beschrijf op welke momenten jij snacktrek krijgt (bijv. als je thuiskomt van je werk) en hoe je je dan voelt. 
  • Schrijf vervolgens op wat je de volgende keer op zo’n moment gaat doen. Bijvoorbeeld: “ik ga op zo’n moment afleiding zoeken door mijn moeder/vriend/vriendin te bellen, te wandelen, lezen, knutselen, tekenen etc.” Of schrijf op dat je in plaats van een ongezonde snack een gezonde snack kiest, zoals een stuk fruit, komkommer of snoeptomaatjes. Zet die dan ook voor het grijpen en de ongezonde dingen uit het zicht. 

Door het van tevoren op te schrijven en een paar keer voor jezelf te herhalen, is het makkelijker om op zwakke momenten jezelf aan je plan herinneren. 

Wees tijdens de feestdagen niet te streng voor jezelf, geniet gewoon van lekker eten en drinken, en beweeg waar het kan! Ga bijvoorbeeld met familie of vrienden of gewoon in je eentje wandelen of fietsen.

Na de feestdagen pak je je gezonde eetpatroon weer op. Probeer vooraf niet teveel te kopen en geef wat je overhoudt weg, zodat je na de feestdagen niet nóg meer in de verleiding komt!

Ik hoop dat deze tips je kunnen helpen om alle verleidingen om je heen te weerstaan. Gebruik ze ook zeker in de rest van het jaar! Ze kunnen je goed helpen om een gezond eetpatroon goed vol te houden.

Snoep jij veel in december?

Volg mij ook op Instagram en Twitter.

Hoe weersta je verleidingen rondom de feestdagen?
Getagd op:            

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *