Mentaal en fysiek gezond tijdens de coronacrisis

De gevolgen van de maatregelen tegen het coronavirus kunnen een flinke impact hebben op je mentale gezondheid. Zelf merk ik bijvoorbeeld dat ik snel overprikkeld raak door de zorg voor de kinderen die 24/7 doorgaat en de combinatie hiervan met werk en studie (en sporten, lezen, series kijken etc. Ik doe ook veel teveel 🤔). Hoe kun je zorgen dat je mentaal en fysiek gezond blijft tijdens de coronacrisis? Lees praktische tips voor een gezonde leefstijl, voldoende beweging en adviezen tegen stress.

Praktische tips om mentaal en fysiek gezond te blijven tijdens de coronacrisis

Hoe eet je gezond als je altijd thuis bent?

Als ik de hele dag thuis ben, merk ik dat ik de hele dag eet (lees: snack). De keuken is gewoon te dichtbij en ik weet precies welke lekkere dingen waar liggen. Afleiding helpt altijd goed maar nu we elke dag de hele dag thuis zijn, vind ik het vaak moeilijk om lekkers te weerstaan. Hieronder wat tips om gezond te eten tijdens de coronacrisis:

  • Op de website van het Voedingscentrum kun je zien wat je sowieso elke dag nodig hebt. Je vult je leeftijd en geslacht in en krijgt een overzicht van wat en hoeveel je ongeveer moet eten en drinken om voldoende koolhydraten, vetten, eiwitten, vitamines en mineralen binnen te krijgen. Je krijgt ook tips ter variatie. Echt heel veel. En veel gemakkelijke, budgetvriendelijke recepten. Als ik eet wat ik sowieso elke dag binnen moet krijgen, heb ik eigenlijk weinig trek meer in lekkers. Dat bewaar ik dan voor het weekend.
  • Lees mijn eerdere tips voor een gezond eetpatroonen een goede balans. 
  • Pasen komt er weer aan. Meer hoef ik daar niet over te zeggen (want verleidingen in elke hoek 😖) dus hier meteen wat tips waarmee je al het feestlekkers een beetje kunt doseren
  • Weet je van jezelf dat je veel gedachteloos snackt en je je daarna eigenlijk niet eens meer herinnert hoeveel je hebt gehad (teveel dus 🤔)? Hier vind je handige adviezen waarmee je beter naar de hongersignalen van je lichaam leert luisteren.
  • Een lijstje met gezonde producten voor de boodschappen mag niet ontbreken!  

Natuurlijk lukt het niet altijd om gezond te eten. Maar als je in de basis gezond eet, is het prima om zo nu en dan wat lekkers te nemen (of iets meer dan een beetje). Probeer voor voedzame producten te kiezen (bijvoorbeeld volkoren brood in plaats van witbrood), dan zit je langer vol en ga je minder snel snaaien.

Afleiding zoeken als je merkt dat je de kastjes opentrekt, helpt ook altijd goed: ga sporten/ bewegen/ knutselen/ een fotoalbum volplakken/ de trap op en af rennen/ skypen met familie of vrienden/ anything. Dan vergeet je zo dat je trek had.

Je kunt je afweersysteem geen boost geven met extra vitamines

Overigens heeft het geen zin om allerlei supplementen te nemen om het risico op besmetting met het coronavirus te verminderen. Weerstand tegen het coronavirus bouw je op door geleidelijke blootstelling aan het virus. Ouderen hebben een groter risico op besmetting omdat hun afweer verminderd is. Gezond en gevarieerd eten over een langere periode is goed voor je weerstand. Die boost je niet met een megadosis vitamine C.

Bewegen tijdens de coronacrisis

Thuis bewegen

Als je veel thuis zit, zoals nu, beweeg je waarschijnlijk ook minder. Toevallig is het vandaag supermooi weer en ga ik zelf ook nog wel even naar buiten, maar wat kun je allemaal thuis doen?

  • Zoek op YouTube naar workouts voor thuis. Een hele fijne vind ik altijd de workouts van Optima Vita. Zij heeft thuisworkouts op elk niveau: beginner, gemiddeld en gevorderden. En daar heb je echt niet een hele uitrusting voor nodig. Voor oefeningen met gewichtjes kun je bijvoorbeeld ook twee gevulde flesjes water van een halve liter gebruiken. Er zijn ook plenty workoutvideo’s zonder gewichtjes of andere materialen bij. Overigens zijn gewichtjes en fitnessmaterialen voor een laag prijsje bij Action te koop. 
  • Elke ochtend zendt Omroep Max Nederland in Beweging uit. Sinds de coronacrisis is dit programma nog populairder. Een makkelijker manier om beweging te krijgen is er niet! Ook terug te kijken trouwens. En nee, dit is Niet Suf.
  • Uiteraard kun je ook je hometrainer of loopband afstoffen en eindelijk je goede voornemen om dat ding weer eens te gebruiken uitvoeren. 
  • Houd wedstrijdjes met je kinderen waarbij jullie veel moeten rennen, springen of dansen.
  • Ga touwtje springen, bijvoorbeeld elke dag 3x een kwartier. 
  • Het advies in deze coronacrisis is om thuis te blijven. Maar even een luchtje scheppen mag wel. Pak de fiets voor een fietstochtje, ’s avonds is het bijvoorbeeld een stuk rustiger op straat en hoef je je niet bezwaard te voelen. 
Mentaal en fysiek gezond tijdens de coronacrisis

Mindful blijven tijdens een pandemie

Leven in een pandemie zorgt voor stress. Hoe kun je die nog een beetje de baas blijven? Veel mensen richten zich op mindfulness om rustiger en meer ontspannen te worden. En dat kan echt op een niet-zweverige, Hollandse, nuchtere manier. Buiten wandelen, fietsen of een poosje in de tuin of op het balkon zitten, zijn al goede manieren om je brein en je spieren tot rust te brengen. Of omring jezelf door mooie beelden van de natuur. Van bovenstaande foto word je toch vanzelf rustig? Wat helpt nog meer om rustiger te worden?

  • De VGZ Mindfulness coach app biedt oefeningen om meer mindful te zijn. De app bevat een programma van 5 weken en 40 oefeningen, zoals ademhalingsoefeningen, een bodyscan en meditaties (korte en langere). Fijne app met voor ieder wat wils. Gratis te downloaden in de App store of Google Play store
  • Als je merkt dat je gespannen bent en je ademhaling hoog zit, is dit boek een aanrader: Ontdek de kracht van ademen. Hierin staan ademhalingsoefeningen die direct zorgen voor meer ontspanning. Fijn aan het boek is dat je alles direct kunt toepassen: niet teveel geklets en gewoon makkelijk uitvoerbare praktische oefeningen. Ik ben er geen voorstander van om constant op je ademhaling gefocust te zijn (die gaat immers vanzelf), maar als je al langere tijd echt heel gespannen bent, kunnen deze oefeningen een verademing zijn.
  • Wat mij heel erg helpt om rustiger te blijven, is om niet de hele dag het nieuws te checken. ’s Ochtends bij het ontbijt kijk ik vijf minuten op NOS.nl hoe het ervoor staat en de rest van de dag lees ik geen nieuws. ’s Avonds staat soms het journaal op, maar zelfs dat volg ik met een half oog. Dat helpt mij enorm om niet zo erg in de greep van de coronatoestand te zitten en mijzelf een beetje coronaproof te maken. Ook word je een stuk minder gestresst als je niet elke vijf minuten met je mobiele telefoon in je hand zit! Spreek met jezelf af dat je bijvoorbeeld twee keer per dag alles checkt (mail, WhatsApp, sociale media) en doe verder gewoon je ding. Zonder foon. Lees bijvoorbeeld een boek, een echte of digitaal met gratis e-books van de online bieb. Of bel een vriend/ vriendin/ familielid.

Wat te doen tegen eenzaamheid?

Eenzaamheid is eigenlijk een te belangrijk onderwerp om hier even kort aan te stippen. Toch kan het een enorm bepalende factor zijn in je geestelijk welbevinden dus vind ik het wel nodig om er aandacht aan te besteden. Niet alleen ouderen kunnen eenzaam zijn tijdens de coronacrisis (of überhaupt), dit geldt ook voor bijvoorbeeld alleenstaanden of studenten. En dat kan slecht zijn voor de gezondheid, je wordt bijvoorbeeld somber, onrustig, depressief of krijgt lichamelijke klachten. Misschien was je sowieso al wel eenzaam, en komt die hele coronacrisis daar nog overheen. Dat kan er dan behoorlijk inhakken.

Adviezen tegen eenzaamheid gaan natuurlijk vaak over contact zoeken. Bel wat vaker met vrienden of familie, bijvoorbeeld via Skype of FaceTime. Al is het maar kort, het kan fijn zijn om mensen te spreken en te merken dat ze aan je denken. Zoek een online groep, bijvoorbeeld op Facebook, met mensen met wie je kunt kletsen en informatie kunt uitwisselen. Er zijn inmiddels ook allerlei coronahulpgroepen op Facebook voor hulp aan kwetsbare mensen die het huis helemaal niet uit kunnen. Anderen helpen kan een manier zijn om je eigen eenzaamheid tegen te gaan.

Er zijn ook hulplijnen die je kunt bellen, zoals de Luisterlijn. Die is 24 uur per dag bereikbaar en je kunt anoniem blijven als je wilt. Voor ouderen is er ook de Zilverlijn als ze graag even aanspraak willen hebben. Lees hier meer over wat je tegen eenzaamheid kunt doen. 

Thuistips tijdens corona

Wat kun je nog meer doen tijdens (en na!) de coronacrisis? Random tips

Zomaar wat ideeën om te doen nu je meer thuis zit:

  • Lees de #binnentips op de Nationale Recreatiegids als je even geen inspiratie hebt. Voorbeelden: houd een kussengevecht (met sneaky tips, zoals valsspelen), laat je voorlezen door Jochem Myjer en doe vanuit huis mee aan een pubquiz. Ook leuk: bezoek het theater vanuit huis. 
  • There’s life after Netflix: als je net als ik meer tijd kwijt bent met series zoeken dan daadwerkelijk kijken op Netflix, kies dan eens voor CineTree, IDFA Docs, Picl of NPO Plus. Veel is gratis of voor een klein bedrag te bekijken. Pas op voor verslaving! Maar je bent dan wél van je Netflix-verslaving af 😇.
  • Stond je net als ik voor een dichte bieb op de dag dat de maatregelen in gingen? Leen dan e-books bij de online bibliotheek. Deze boeken kun je overal op lezen (smartphone, tablet, laptop), maar als je genoeg geld hebt, koop dan meteen een e-reader. Dat leest een stuk fijner.

 Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips.Heel veel sterkte, energie en een goede gezondheid gewenst in deze tijd!

Heb jij nog tips om meer ontspannen door de coronatijd heen te komen? 

Meer tips en ideeën opdoen? Volg mij ook op Facebook, Instagram en Twitter.

Mentaal en fysiek gezond blijven tijdens de coronacrisis? Praktische tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *