Praktische tips tegen voedselverspilling tijdens World Food Day

Vandaag is het World Food Day (wereldvoedseldag). Op deze dag, die in 1979 is uitgeroepen door de Verenigde Naties, wordt er aandacht besteed aan de voedselzekerheid in de wereld. Ongeveer 1 op de 9 mensen (meer dan 820 miljoen) heeft niet voldoende te eten. Daar tegenover staat dat twee keer zoveel mensen in de wereld overgewicht hebben. Tijdens World Food Day wordt hierbij stil gestaan en nagedacht over oplossingen die wij in ons land hebben om te zorgen dat het voedselsysteem meer in balans is. Het uiteindelijke doel daarbij is natuurlijk #zerohunger. Eén van die oplossingen is voedselverspilling tegengaan.

We verspillen nog steeds veel eten in Nederland

Ik moest vroeger (dat mag ik zeggen, ik ben 41) altijd mijn bord leeg eten, of toch op zijn minst het vlees, want dat was het duurst. Als ik een euro had gekregen voor alle keren dat mijn ouders zeiden dat kinderen in Afrika maar wat blij zouden zijn met mijn spruitjes, dan had ik op mijn 18e een vliegtuig kunnen charteren en ze zelf die spruitjes kunnen brengen. Het was mij toen dus al duidelijk: eten weggooien is not done.

Tegenwoordig hanteren we trouwens andere opvoedmethoden. Ik hoor het consultatiebureau nog zeggen: “jij bepaalt wát je kind eet, je kind bepaalt hoevéél het eet”. Maar wat als je kind álles opeet  (ja, ook de spruitjes) en dan nog meer wil? En nóg meer? En (ja, echt) nóg meer? Maar dat is iets voor een ander blog. In principe hoeven onze kinderen hun bord niet leeg te eten omdat we willen dat ze blijven luisteren naar hun verzadigingsgevoel (die battle hebben we allang verloren, trouwens).

Uiteraard wil ik wél dat ze leren dat je geen voedsel verspilt (maar dat zouden ze dus Echt Nooit doen, alles gaat op). Want er wordt in Nederland elk jaar ontzettend veel eten weggegooid: 34 kilo voedsel per persoon per jaar! Heel veel eten wordt trouwens al verspild voordat je het hebt gekocht (omdat het bederft of beschadigt in de food chain), maar dat gebeurt voornamelijk buiten onze invloedssfeer.

Wat kun je thuis doen om voedselverspilling tegen te gaan?

Er zijn kleine dingen die je heel gemakkelijk thuis tegen voedselverspilling kunt doen en die óók impact hebben. Dat werkt dan ongeveer zo: doordat je bijvoorbeeld restjes in een gerecht verwerkt, hoef je daardoor één keer minder vlees (of minder groente/ fruit/ brood) te kopen en verspil je minder energie en grondstoffen die nodig zijn om dat eten te maken. In het begin lijkt dat misschien gedoe, maar als je er een gewoonte maakt, kost het echt #zero tijd. Dus:

  • Doe slim boodschappen. Maak een boodschappenlijstje (op papier of in je telefoon) en kijk wat je nog hebt liggen aan eten, bedenk wat je de komende week elke dag wilt eten en drinken, en schrijf op hoeveel je nodig denkt te hebben.
  • Doe geen boodschappen als je honger hebt. Je bent dan veel sneller geneigd meer te kopen dan je van plan was, waardoor de kans dat je uiteindelijk eten weggooit ook groter wordt.
  • Let in de supermarkt op houdbaarheidsdata en bedenk of je producten vóór die datum op krijgt. Koop eventueel diepvriesgroente, diepvriesfruit en bijvoorbeeld vis uit de diepvries (kies bij voorkeur de varianten zonder toegevoegd suiker en zout), deze producten zijn net zo gezond als de verse en bederven niet (snel).
  • Laat je niet verleiden in de supermarkt om van je lijstje af te wijken. Wist je dat de supermarkt zo is ingedeeld dat je de meeste basisproducten bij langs gaat als je in de buitenste ring loopt? Dit zijn: fruit, groente, aardappelen, zuivel, pasta/rijst, brood en broodbeleg. De meeste producten in het midden van de supermarkt heb je niet per se nodig. Als je deze vermijdt, koop je ook niet teveel.
  • Gebruik restjes in gerechten. Bedenk bijvoorbeeld zelf een lekkere maaltijd met wat je nog in huis hebt. Ben je net als ik een kluns in het bedenken van recepten? Ik typ vaak op Google in wat ik nog over heb, bijvoorbeeld: “recept hamreepjes wortels kookroom”. Daar komt een recept uit waar ik zelf nooit aan had gedacht. Ideaal, ik hoef niet uren na te denken over een recept én niks te verspillen. Probeer dit ook eens voor eten dat je normaal gesproken gedachteloos weggooit, zoals appelschillen (trek er thee van of rooster ze in de oven tot ze knapperig zijn; lekker met kaneel of koek- en speculaaskruiden!), bruin-zwarte bananen (maak er bananenbrood mee) of kapjes van brood (kun je croutons mee maken in de oven, lekker voor in soep of bij pasta).
  • Check deze mooie initiatieven tegen voedselverspilling:
    • Met de app Too good to go kun je bij winkels die meedoen (bakkers, supermarkten, hotels etc. in heel Nederland) aan het einde van de dag een tas met eten ophalen, eten dat anders zou worden weggegooid. Je betaalt hiervoor een klein bedrag, veel minder dan wanneer je die producten zelf zou kopen. Nieuwsgierig of dit iets voor jou is? Check de app of Google op filmjes van influencers die dit hebben uitgeprobeerd. Let op: reserveer op tijd je maaltijd, ze zijn zo weg. Neem zelf een tas en/of plastic bakjes mee.
    • Een andere app is die van ResQ waarmee je lekker en gezond eten van restaurants redt van verspilling. Ook juice bars en bakkerijen doen mee, allemaal in en om Amsterdam.
    • Check meer apps waarmee je voedselverspilling kunt tegengaan.
Wil je nog meer tips en handvatten?

– Lees ze op de website van Milieu Centraal. 

– Of in de blogs over voedselverspilling op I’m a Foodie (yes, I’m a fan!). 

– Too good to go helpt je ook graag aan advies.

Doen, hoor! Dankjewel 😊.

 

Wat doe jij vandaag tegen voedselverspilling?

 
Bronnen

World Food Day: https://wereldvoedseldag.com.

Milieu Centraal: https://www.milieucentraal.nl/milieubewust-eten/voorkom-voedselverspilling/.

Praktische tips tegen voedselverspilling tijdens World Food Day
Getagd op:                            

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *