Redenen waarom je moet bloggen

Er wordt op internet veel onzin geroepen over voeding en dat kan verwarrend en misleidend zijn. Voor diëtisten is een blog bij uitstek het middel om vertellen hoe het wél zit. En als je dit slim doet, bereik je daar heel veel mensen mee, die jou weer gaan zien als de expert (wat je ook bent). Nog niet overtuigd van het nut van bloggen? Lees hieronder vijf redenen waarom je als diëtist vandaag nog moet starten met bloggen.

1. Je helpt om misleidende uitspraken over voeding de wereld uit te helpen

Deze zet ik op één omdat er nog veel ontwetendheid is over voeding en het belangrijk is dat deskundigen een tegengeluid laten horen. Nu denk je misschien: hoe kan mijn blog het verschil maken in het oerwoud van foodblogs met incorrecte informatie? Toch kan dit enorm helpen. Jij bent de expert als het gaat om voeding in relatie tot gezondheid en je kunt met jouw kennis en vaardigheden beargumenteren waarom iets is zoals het is (of niet).

De diëtisten van I’m a foodie hebben hier bijvoorbeeld hun missie van gemaakt, en met succes, want op Instagram hebben ze bijvoorbeeld al 13 duizend volgers. Door je blog goed vindbaar te maken in Google, kun je hiermee enorm veel mensen bereiken. 

2. Bloggen versterkt de behandeling van je cliënten

Deze reden moet eigenlijk de eerste plek delen met die hierboven. Het is één van de belangrijkste redenen waarom diëtisten vandaag nog moeten starten met bloggen. Door te bloggen kun je jouw cliënten waardevolle informatie geven die ze tussen consulten door kunnen gebruiken. Ook kan het een manier zijn om ze te motiveren en te inspireren. Een mooi voorbeeld van een inspirerend blog is Optima Vita, die inmiddels 36 duizend volgers op Instagram en 125 duizend op YouTube heeft.

Bloggen kan de behandeling van je cliënt heel goed ondersteunen. Door je blog op sociale media te delen, kun je ook de interactie aangaan met je (toekomstige) cliënten. Dit is ontzettend waardevol, zeker in een tijd waarin veel mensen meer aan huis gebonden zijn. Plan dus ook tijd in om te reageren op vragen en antwoorden op sociale media.

3. Bloggen vergroot je online zichtbaarheid

Als je blogt, vergroot je je online zichtbaarheid en je naamsbekendheid. Doe je dit regelmatig, zoals twee keer per week, dan leren mensen je kennen en gaan ze je volgen. Ook Google gaat je belangrijker vinden als je regelmatig blogt. Door op een authentieke manier te bloggen, zo nu en dan ook iets persoonlijks te delen en je blogs te delen op sociale media, kun je je ideale klant aan je binden. 

4. Met bloggen vind jouw ideale klant jou

De mensen die jouw blog lezen, zijn geïnteresseerd in het onderwerp. Dat is jouw doelgroep en daar zit dus ook jouw ideale klant tussen. Bedenk dat je er met één blog niet bent. Regelmatig voor langere tijd te bloggen kan ervoor zorgen dat jouw ideale klant je weet te vinden. 

5. Jouw doelgroep gaat jou zien als expert

Met een blog kun je jouw kennis overbrengen en jezelf als expert neerzetten. Jij kunt aangeven waarom bepaalde diëten wel en niet werken, welke uitspraken over voeding niet kloppen en hoe het dan wél zit, en dat allemaal evidence based. Daardoor zullen steeds meer mensen aan jou denken als ze vragen hebben of hulp nodig hebben.

Hoe blog je dan?

Het lijkt wel of iedereen het er even bij doet, bloggen. Maar een goed onderbouwd blog schrijven dat ook nog lekker wegleest, kost tijd en aandacht. Het kan je echter ontzettend veel opleveren! Een paar tips om op je op weg te helpen:

  • Bedenk één afgebakend onderwerp waar je je op focust.
  • Doe van tevoren zoekwoordenonderzoek. Dit is nodig om te zorgen dat je artikel goed vindbaar is in Google. Zoek uit op welke woorden gebruikers zoeken als ze zoeken naar jouw onderwerp. Gebruik die zoekwoorden in je blog. Meer tips hierover lees je hier. En hier.  
  • Maak van tevoren een structuur met een aantrekkelijke titel en subkopjes. Dit zorgt ervoor dat je straks alleen nog de verschillende alinea’s hoeft in te vullen. 
  • Behandel één subonderwerp per alinea. Prop dus niet al jouw gedachten over het onderwerp in een klein stukje tekst, dan haakt je lezer snel af!
  • Houd rekening met je doelgroep: zijn dit jongeren of ouderen? Mannen of vrouwen? Waar zijn zij in geïnteresseerd? Wat willen ze weten over het onderwerp? Welke oplossing heb jij voor hun probleem? Gebruik hiervoor ook Google in je vooronderzoek.
  • Wissel je tekst af met foto’s, infographics en bulletlijstjes.
  • Eindig je blog met een vraag aan je lezers om interactie aan te gaan.
  • Deel je blog op sociale media en gebruik hier hashtags om meer mensen te bereiken. Schrijf ook in je sociale media een leuk stukje met een beetje uitleg en een vraag aan je lezer (vergeet niet ook te reageren op vragen en opmerkingen!).
  • Schrijf een paar dagen of een week later een nieuw blog en verwijs hierin naar je andere blogs. Vooral de regelmaat is belangrijk: blog elke week op een vaste dag en op een vast tijdstip. Dat zorgt ervoor dat mensen jouw blog gaan verwachten en je gaan volgen. 
  • Meer tips voor het schrijven van een evidence based blog lees je hier.

Wil je ook graag bloggen?

Bloggen kan je als diëtist dus veel opleveren. Het kost natuurlijk wel wat tijd om regelmatig een blog te schrijven. Die regelmaat is belangrijk omdat Google je sneller vindt als er vaak nieuwe content op je website komt. Maar met blogs van bijvoorbeeld 400 woorden kun je veel bereiken en voeding is een onderwerp bij uitstek waar je honderden blogs mee kunt vullen!

Wil je ook graag bloggen? Of heb je al een blog maar te weinig tijd om er regelmatig één te schrijven? Let me help! Kijk bijvoorbeeld eens of mijn blogabonnementiets voor je is. Eenmalig een gastblog afnemen is natuurlijk ook mogelijk. Ik kan je ook helpen met onderwerpen bedenken, een planning te maken en tekstjes voor sociale media te schrijven. Zo ben je elke week of maand verzekerd van blogs.

Contact:

E-mail: info@casafemketeksten.nl

Tel.: 06 83900481

GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn aangegeven met *

5 redenen waarom je als diëtist vandaag nog moet starten met bloggen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *