Social media plan voor diëtisten

Met een social media plan zet je je social media strategie om in een concreet plan. Aan de hand van onderstaand stappenplan schrijf je op wat je met je diensten wilt bereiken, welke boodschap je op sociale media over wilt brengen, en hoe, waar en wanneer je dat gaat doen. Een contentkalender is ook onderdeel van je social media plan. Zo weet je direct waar je aan toe bent en hoef je niet steeds opnieuw te bedenken wat je met je sociale media gaat doen.

Stappenplan voor een social media plan

1. Bepaal waarom je sociale media inzet

De eerste stap van je sociale media plan is bepalen waarom je sociale media inzet voor wat je wilt overbrengen. Hoe gaat het je helpen om je uiteindelijke doel, die je in je strategie hebt beschreven, te bereiken?

Doelen kunnen bijvoorbeeld zijn dat een X aantal mensen je berichten hebben gedeeld of geliked, of dat een bepaald aantal mensen een reactie heeft geplaatst. Beschrijf je doel SMART, zodat het meetbaar is: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden.

2. Beschrijf wat je boodschap wordt

Beschrijf in stap 2 van je social media plan wat je wilt overbrengen. Wat moet jouw doelgroep onthouden van de boodschap? In een social media strategie kun je beschrijven wat jouw doelgroep is. Probeer er ook achter te komen wat jouw doelgroep graag wil zien op sociale media. Zorg ervoor dat de kerngedachte van jouw praktijk of bedrijf, die je bijvoorbeeld hebt beschreven in je social media strategie, missie of visie, doorklinkt in je boodschap.

3. Bedenk in welke vorm je je boodschap gaat gieten.

In stap 3 ga je kijken naar de vorm waarin je je boodschap wilt gieten: ga je foto’s, video’s of vooral tekst gebruiken? Kijk vooral ook naar wat je doelgroep wil zien: bij recepten is het bijvoorbeeld handig om foto’s of filmpjes te gebruiken zodat je doelgroep kan zien hoe iets moet.

Ook niet onbelangrijk: houd rekening met hoeveel tijd je hebt voor het maken van berichten op sociale media. Heb je geen tijd om zelf foto’s of filmpjes te maken en bewerken? Besteed dit dan uit of maak gebruik van istockphoto’s en richt je vooral op het schrijven van een heldere tekst. 

Social media plan voor diëtisten

4. Bepaal welke sociale media je gaat inzetten

Welke sociale media ga je gebruiken? Bekijk wat past bij wat je wilt plaatsen en waar je doelgroep zit. Het is echt niet nodig om álle sociale media in te zetten. Gebruik dan liever een paar platforms en plaats daar regelmatig kwalitatieve goede berichten op. Dat zorgt er ook voor dat je die sociale media goed leert kennen en je je doelgroep optimaal kunt bedienen.

5. Bepaal hoeveel tijd je wilt investeren in sociale media

Hoeveel tijd je gaat investeren in sociale media, is afhankelijk van hoe vaak je updates wilt plaatsen en hoeveel platforms je gebruikt. Bedenk ook hoe je je doelgroep wilt benaderen en hoeveel tijd dat gaat kosten. Een account op Instagram is zo gemaakt maar actief blíjven op sociale media is belangrijk om een netwerk op te bouwen en te onderhouden. De ene keer veel updates achter elkaar plaatsen en daarna een paar weken niets, zal niet zorgen voor trouwe volgers. Ook kan het best wat tijd kosten om onderwerpen te bedenken om over te socializen.

Zoek dus een goede balans. Maak voor jezelf een planning waarin je bijvoorbeeld drie keer per week een half uur vrijmaakt voor sociale media. Zo houd je het overzichtelijk en ben je consequent: volgers weten dan wanneer ze iets van je kunnen verwachten. Vergeet niet om ook tijd te plannen voor het checken van reacties en beantwoorden van vragen van volgers.

Social media plan

6. Maak een contentkalender om je sociale media content te plannen

In deze stap bepaal je wanneer je content, oftewel berichten, op sociale media gaat plaatsen. Dit kan met een contentkalender. Als je weinig tijd hebt voor sociale media, schiet het er nogal eens bij in om een bericht te plaatsen. Terwijl het voor je doelgroep belangrijk is om regelmatig je gezicht te laten zien: dan weten ze dat ze op je kunnen rekenen, je bouwt vertrouwen op.

Door van tevoren onderwerpen te plannen in een contentkalender hoef je niet steeds ad hoc te bedenken wat erop moet. En dan is het dus niet erg als je een keertje geen inspiratie of tijd hebt. Er staat immers al iets vooruit gepland. Met een contentkalender heb je direct overzicht van wat je wanneer op sociale media plaatst. 

Hoe maak je zo’n kalender? Hiervoor kun je bijvoorbeeld Trello gebruiken, een gratis tool waarmee je gemakkelijk projecten kunt plannen en in één oogopslag ziet wat er wanneer moet gebeuren en wie waarvoor verantwoordelijk is. 

Hoe ga je te werk met een contentkalender?

  • Bedenk wat je wilt plaatsen: wat wil je graag delen? Dit kunnen bijvoorbeeld recepten zijn, product reviews, adviezen om verleidingen te weerstaan etc. Je kunt in je kalender ook rekening houden met speciale dagen, zoals de Dag van de zorg op 12 mei of de Dag van de diëtist op 19 september. Dit soort dagen kun je ook in je kalender zetten en er op die dagen aandacht aan besteden op sociale media.
  • Verdeel onderwerpen over meerdere weken, de meeste onderwerpen zijn niet aan een bepaalde dag gebonden en kun je dus prima plannen. Kijk ook naar wat actueel is en wees flexibel in je planning, je kunt altijd iets verschuiven naar een andere dag.
  • Zet belangrijke activiteiten van je werk in de contentkalender, bijvoorbeeld als je op een beurs gaat staan of naar een trainingsdag gaat. Hier kun je op sociale media aandacht aan besteden. Door het op de contentkalender te plaatsen, kun je ruim van tevoren bedenken wat je er op sociale media over gaat zeggen.
  • Kijk of je elke week vaste onderwerpen kunt plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan elke week een recept, een inspirerende quote met advies over een bepaald onderwerp, of een challenge voor je volgers. Je doelgroep weet dan op een gegeven moment wat ze van je kunnen verwachten en gaan je hierom volgen. 
  • Bedenk van te voren hoe vaak je iets wilt plaatsen op je sociale media:
    • Op een klein Instagram account (met minder dan 5.000 volgers) plaats je het liefst 1x per dag een bericht. Maar 3-4x per week is ook een prima frequentie om zichtbaar te blijven, een band met je volgers op te bouwen en genoeg waardevolle content te delen zonder dat het teveel wordt. Op Instagram is woensdag om 20.00u de dag en tijd met de meeste interactie (in elk geval volgens Coosto Social Media Management) De beste tijd om iets te posten is 10u en 22u.
    • Facebook: voor de zichtbaarheid is minimaal 3x per week een update plaatsen een goede richtlijn. Het schijnt dat berichten op dinsdag, woensdag en donderdag het beter doen. Op woensdag rond 19u zou er de meeste interactie met volgers zijn, met 13u als beste tijd om te posten. Post alleen iets als je iets waardevols wilt vertellen.
    • Twitter: 10-20x per dag. Dat is best vaak, Twitter moet je dus wel een beetje liggen. Kwaliteit is natuurlijk het belangrijkste: post niks om het posten, je doelgroep moet er iets aan hebben. Zit jouw doelgroep niet op Twitter? Dan kun je dit medium links laten liggen. Op Twitter is woensdag om 22.00u de dag en tijd met de meeste interactie op Instagram. De beste tijd om iets te posten is 20u, maar hier zou ik mij niet door laten leiden.

Je social media plan is klaar!

Met een social media plan heb je goed op een rijtje wat je met sociale media wilt doen. Dat helpt je om de kerngedachte van wat je wilt overbrengen overal in door te laten klinken. En natuurlijk om niet te verzanden in allerlei plannen waar niets van terechtkomt, bijvoorbeeld doordat je geen tijd hebt.

Volg mij ook op FacebookInstagram en TwitterHoud mijn blog in de gaten voor meer tips over tekst en communicatie.

Social media plan voor diëtisten: een stappenplan
Getagd op:            

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *