Social media strategie voor diëtisten

De coronacrisis is de perfecte tijd om je sociale media onder de loep te nemen en er eens een goede strategie tegenaan te gooien. Want met sociale media kun je nu meer dan ooit jouw cliënten motiveren om gezonder te gaan eten. En wat dacht je van je naamsbekendheid vergroten en nieuwe cliënten werven via sociale media? Lees hier een kort stappenplan waarmee je een social media strategie opzet. Zo bespaar je tijd en geld, en werk je gestructureerd naar je doel toe. Een social media strategie maak je voor de lange termijn. Het is iets anders dan een social media plan, hiermee zet je je strategie om in een concreet plan

Stappenplan voor een social media strategie

Met een social media strategie houd je de focus op je doel, werk je efficiënter, vergroot je je herkenbaarheid en kun je meten of je bijvoorbeeld wel voldoende volgers krijgt. Door te meten en evalueren, kun je steeds je strategie verbeteren. Een social media strategie maak je meestal voor ongeveer een jaar. Het kan ook onderdeel zijn van je marketingstrategie. Met deze stappen zet je je strategie op:

  1. Beschrijf je doel.
  2. Formuleer jouw expertise
  3. Beschrijf je doelgroep.
  4. Beschrijf je merkverhaal
  5. Kies je sociale media
  6. Meten en bijsturen.

1. Beschrijf je doel: wat wil je met sociale media bereiken?

Stap 1 van je social media strategie: beschrijf je doel. Wil je jouw cliënten bijvoorbeeld extra informatie bieden of meer volgers krijgen? Wil je met sociale media nieuwe cliënten aan je binden? Als je alleen bestaande cliënten wilt informeren, plaats je andere soorten berichten dan wanneer je nieuwe cliënten gaat werven. Probeer je doel(en) zo concreet mogelijk op te schrijven. Zo kun je later bekijken of ze zijn behaald of dat je je strategie moet bijstellen.

Als je bijvoorbeeld meer volgers wilt krijgen, kan je doel zijn: “Op 31 december 2020 heb ik 500 volgers op Instagram”. Gedurende het jaar kun je dan activiteiten plannen die hieraan bijdragen. Plan gedurende het jaar meetmomenten in. Als je merkt dat je minder volgers krijgt dan gepland, kun je je strategie bijsturen. Aan het eind van het jaar kun je zien of je doel behaald is.

2. Wat is jouw unieke expertise?

Stap 2 in je social media strategie: beschrijf jouw unieke expertise. Waar ben je goed in? Waarom doe je wat je doet? Wat doe je beter dan je concurrent? Waar sta je voor?

Misschien heb je je ergens in gespecialiseerd, bijvoorbeeld in voedselallergieën of sportdiëtetiek. Dan kun je je daarmee op een hele specifieke doelgroep richten. En dat brengt mij op het volgende punt:   

Social media strategie

3. Beschrijf je doelgroep: wíe wil je met sociale media bereiken?

Stap 3: bepaal wie je wilt bereiken met sociale media (bijvoorbeeld je cliënten, maar ook mogelijke nieuwe cliënten), en zoek uit waar jouw doelgroep zit. Het ene sociale medium is het andere niet. Probeer dus na te gaan waar jouw doelgroep actief is. Op Instagram bereik je bijvoorbeeld overwegend jongere mensen. Facebook is een goede keuze als je een community wilt opbouwen. Hieronder vind je een paar belangrijke kenmerken van de meest gebruikte sociale media. Zo kun je kiezen waar jij het meeste uit kunt halen:

Instagram

  • Op Instagram bereik je 15 tot 40-jarigen die mooie foto’s zoeken en ‘interactieve stories’. In Nederland gebruiken 5,9 miljoen mensen Instagram.
  • Deel je graag recepten? Dan is Instagram een perfect medium. Het is wel handig om je foto’s een klein beetje te bewerken, veel mensen beslissen namelijk in één tel of het de moeite waard is om verder te lezen. Gebruik hiervoor de bewerkingsopties in Instagram zelf of een app als Tadaa. Alleen al de foto iets lichter maken en het contrast iets groter, kan hem een stuk aantrekkelijker maken. Complexe bewerkingen zijn echt niet nodig! 
  • Instagram is vooral populair bij jongeren en wordt veel gebruikt ter inspiratie. Interactie met je volgers is heel belangrijk. Eindig een bericht bijvoorbeeld met een vraag (bijv.: “waar ontbijt jij het liefste mee?”) en reageer altijd als mensen een vraag stellen. Of, nog makkelijker: laat een tekstschrijver (ik!) je helpen om je sociale media te onderhouden. Ik denk met je mee over geschikte onderwerpen en schrijf en post je berichten.

Facebook

  • Op Facebook bereik je mensen in de leeftijd van 25 tot 75 jaar.
  • Waar Instagram vooral op foto’s en korte filmpjes focust, is Facebook geschikt voor allerlei soorten content: tekstupdates, foto’s en video’s, en links naar je website. Gebruikers van Facebook zoeken praktische informatie, en grappige en inspirerende berichten.
  • Facebook is heel geschikt voor interessante weetjes, nieuwe updates en tips voor hoe je iets aanpakt. Ook kun je er op je bedrijfspagina blogs plaatsen, voor het geval je geen blog op je eigen website hebt. Lees hier meer over welk kanaal past bij jouw social media strategie.

Twitter

Twitter is geschikt als je met je doelgroep wilt discussiëren over een bepaald onderwerp. Op Twitter zitten veel journalisten, politici en ‘techies’. Korte updates zijn heel geschikt voor Twitter.

Social media strategie diëtisten

4. Beschrijf je merkverhaal

Stap 4 van je social media strategie: beschrijf je merkverhaal. Dit is de achterliggende gedachte in alles dat je over wilt brengen. Het heeft dus ook te maken met stap 2: waar ben je goed in en waar sta je voor? Als jij het bijvoorbeeld belangrijk vindt dat cliënten onbewerkte producten gebruiken, kun je dit in je berichten naar voren laten komen.

Hiernaast is ook visual storytelling een handige tool op sociale media: je verhaal versterken met beelden. Verhalen creëren is een goede strategie om mensen met elkaar te verbinden, kennis over te dragen en zelfs gedrag aan te leren. Als diëtist kun je hier dus goed gebruik van maken op sociale media. Door zelf persoonlijke verhalen te delen, en je volgers vragen die te delen, zorg je ervoor dat je volgers aan je bindt. Bij storytelling draait het om emotie. Zo kan er een sterke verbinding met jouw “merk” ontstaan, waardoor mensen steeds weer naar je terugkomen. 

Hoe creëer je een verhaal op sociale media?

  • Ken je doelgroep: wat zijn hun wensen en behoeften? Als je die weet, is de kans op emotionele verbinding groter. Jouw verhaal moet betekenis voor hen hebben.
  • Zorg voor authenticiteit: zorg ervoor dat jouw verhaal uitdraagt waar je praktijk of bedrijf voor staat. Wees dus trouw aan jezelf en doe iets niet beter voor dan het is.
  • Weet wat je doel is: waarom deel je een verhaal? Heeft het toegevoegde waarde?
  • Lees hier meer over visual storytelling, inclusief praktische tips.

5. Kies je sociale media

In deze éénnalaatste stap van je strategie kies je de sociale media die je wilt gebruiken. Zorg ervoor dat hier je publiek zit en dat je hier je doelen kunt behalen. De vorm die je kiest voor wat je wilt overbrengen, zoals tekst, filmpjes en foto’s, moet ook bij de doelgroep passen. Lees hier meer over hoe je voor welk sociaal medium je kiest.

6. Meten en bijsturen

Voordat je je social media strategie gaat gebruiken, is het handig om te bedenken hoe je je vorderingen gaat meten. Je wilt uiteindelijk natuurlijk wel je doel bereiken en bijvoorbeeld meer volgers krijgen, meer interactie aangaan etc. Bepaal dus hoe je je voortgang kunt meten en wat je vervolgens kunt doen om je strategie bij te stellen en te verbeteren.

Social media plan

Nu je je social media strategie klaar voor de start hebt, komt het social media plan om de hoek kijken. Dit is de uitwerking van je social media strategie. In je social media plan schrijf je wat je met je diensten wilt bereiken, welke boodschap je over wilt brengen, en hoe, waar en wanneer je dat gaat doen. Een contentkalender is ook onderdeel van je social media plan. Lees hier een kort stappenplan waarmee je snel een social media plan maakt.

Volg mij ook op FacebookInstagram en TwitterHoud mijn blog in de gaten voor meer tips over tekst en communicatie.

Social media strategie voor diëtisten: een kort stappenplan
Getagd op:        

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *