Stoppen met gedachteloos snacken

Herken je dit? Zodra je in de keuken komt, pak je even een stukje Tony chocolonely uit de kast. Of een handje granola. Of een kerstkransje/ overgebleven pepernoten/ overgebleven vanallesennogwat. Terwijl je dat echt niet van plan was want je wilde alleen je handen wassen. Ik merk dat dit gedachteloze snacken mij de laatste tijd steeds vaker “overkomt” en ik krijg gewoon buikpijn van al dat gesnack. Ik ben even gaan brainstormen hoe ik kan stoppen met gedachteloos snacken (of in elk geval verminderen). Deze tips deel ik graag met je. Lees hieronder vier tips die je kunt gebruiken als je ook wilt stoppen met gedachteloos snacken en beter naar je lichaam wilt leren luisteren.

Tip #1: bedenk of je écht honger hebt

Als je merkt dat je een stuk chocola uit de kast pakt zonder dat je dat van plan was, roep jezelf dan even tot de orde. Luister naar je lichaam: probeer te voelen of je écht honger hebt. Er zijn wel vijftien verschillende soorten honger, maar er is slechts één soort échte honger: lichaamshonger of maaghonger. Dit voel je een paar keer per dag aan je maag.

Als je meer inzicht krijgt in de soort honger die je ervaart, kun je ook bewustere keuzes maken. Reageer jij bijvoorbeeld altijd sterk op geuren, zoals op de geur van vers brood? Of krijg je trek als je iets lekkers ziet liggen? Dit is zintuigenhonger die de eetlust opwekt. Als je dit van jezelf weet, ben je je er sneller van bewust wanneer het mis gaat. Je kunt dan beter naar je lichaam luisteren, makkelijker stoppen met gedachteloos snacken en een plan bedenken voor als je weer in de verleiding komt. 

Tip #2: eet zittend

Deze tip kan echt het verschil maken. Spreek met jezelf af dat je voor elke maaltijd en elk tussendoortje rustig aan tafel gaat eten. Dek de tafel (ook voor een mini-tussendoortje!), leg je mobiel weg en focus op wat je aan het eten bent. Gebruik hiervoor je zintuigen: hoe ziet het eruit? Hoe ruikt het? Hoe voelt het? Hoe smaakt het? Neem er de tijd voor en geniet ervan!

Je zult merken dat je van tevoren veel bewuster een overweging gaat maken of je wel of niet iets gaat eten en daarvoor de tafel gaat dekken. Voor iets heel kleins is dat namelijk gedoe. De meeste mensen (ik) houden niet van gedoe en gaan dan gewoon iets anders doen. En voor een grotere maaltijd is het goed als je al je aandacht erbij hebt. Je merkt dat je echt verzadigd raakt als je ontspannen aan een gedekte tafel eet en daardoor ga je weer minder snacken. 

Stoppen met gedachteloos snacken

Tip #3: plak een briefje op de keukenkast met de tekst: “heb je écht honger?”

Als ik vlug tussendoor iets lekkers uit de kast pak, heb ik negen van de tien keer geen honger. Meestal is het gewoon verveling. Het zou eigenlijk wel handig zijn als iemand mij op weg naar de keuken aan mijn mouw terugtrekt (hoewel ik daar waarschijnlijk alleen maar opstandig van word). Wat ook kan, is een post-it op je keukenkastje plakken met de vraag: “heb je echt honger?” Dat is dan hopelijk het eerste dat je ziet voordat je de kast opentrekt. Het kan net de trigger zijn die je nodig hebt om het gedachteloze snacken te doorbreken. Ga dan weer terug naar tip #1 en als blijkt dat je écht honger hebt, neem dan gewoon een mandarijntje. Of een volkoren boterham met kaas.

Stoppen met gedachteloos snacken

Tip #4: zet al het lekkers uit het zicht

​Best een flauwe tip. (Nog flauwer is: “koop geen lekkers” maar die wilde ik niet noemen, want dat ga ik toch niet doen). Maar toch: als ik de keukenkastjes sta uit te mesten, vind ik wel eens iets lekkers op de bovenste plank waarvan ik allang vergeten was dat ik het had gekocht. Blijkbaar werkt het dus wel: uit het oog, uit het hart. Ik ben niet zo groot (1.68m) en ik moet een keukentrapje pakken om te zien wat er op de bovenste plank ligt. Daar ben ik doorgaans veel te lui voor, dus die bovenste plank is een topplek als ik verleidingen uit de weg wil hebben. Ik snack er echt minder door (en ik ben altijd blij als ik een lang verloren gewaande chocoladeletter na een tijdje weer tegenkom!).

PS: bij het maken van bovenstaande foto kreeg ik direct trek 😳.

Luister naar je lichaam

​Luister naar je lichaam en bedenk welk gevoel er op zo’n gedachteloos snackmoment door je heen gaat: verveel je je? Voel je een bepaalde emotie? Of is het een gewoonte geworden? Zo kom je erachter wat het is waardoor je gedachteloos snackt en kun je een plan bedenken om dit te verminderen. In het begin is dat lastig, maar na een paar keer wordt het steeds makkelijker. Totdat je een nieuwe gewoonte hebt ontwikkeld waarbij je jezelf bijvoorbeeld twee of drie keer per week iets lekkers gunt, daar echt van geniet en het daar ook bij kunt laten. 

Ik ga al deze tips zeker uitproberen. Morgen ofzo. Nee, maandag, morgen komt niet goed uit. (grapje, ik ga ze nu uitproberen en er sociaal over zijn op Facebook 😇).

Plan je snackmomenten

Oh ja, nog even over snacken in het algemeen. In een eerder blog heb je kunnen lezen dat ik een groot voorstander van snacken ben. Het past wat mij betreft prima in een gezond eetpatroon. Uiteraard heb ik er ook wel eens moeite mee om mij in te houden, zeker in de decembermaand waarin het lijkt alsof er overal in huis chocola ligt. 

Wat mij altijd goed helpt, is om in de basis gezond te eten. En op dagen dat ik de hele dag honger heb (zoals tijdens de menstruatie) extra porties gezonde snacks, zoals rauwkost, volkoren crackers en yoghurt met noten. Zodat ik gewoon vol zit en niet in de verleiding kom. Ik plan dan een aantal snackmomenten per week waarop ik eet wat ik wil (Tony chocolonely, granola (#bigfan), chocoladekoeken, muffins. Niet allemaal tegelijk, hoor) en daar hoef ik mij dan ook niet schuldig over te voelen. Plannen van snackmomenten en andere tips speciaal voor de feestdagen, kunnen goed bij helpen als je het snacken onder controle wilt krijgen. 

En als helemaal niks lukt, bedenk dan dit: alleen omdat er eten in de kast ligt, betekent niet dat je het ook op moet eten. Relax. Het ligt er morgen ook nog 😊.

Wat doe jij tegen gedachteloos snacken? 

Meer tips en ideeën opdoen? Volg mij ook op Facebook, Instagram en Twitter. ​

Stoppen met gedachteloos snacken? Zo leer je weer luisteren naar je lichaam
Getagd op:                                

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *