Blogabonnement

Tekstschrijven is net als voeding en communicatie. Iedereen weet er wel wat van af. Daarom schrijven veel organisaties en ondernemers zelf de teksten voor hun website, brochures en rapporten. Toch is teksten schrijven echt een vak apart. Een professionele tekstschrijver kan jouw gedachten en ideeën vertalen naar een samenhangende, prettig leesbare en effectieve tekst. Dat bespaart je niet alleen veel tijd, maar het kan je ook meer zichtbaarheid en meer klanten opleveren. Wat levert een professionele tekstschrijver nog meer op?

5 voordelen van een professionele tekstschrijver

Misschien heb je het zelf wel eens gemerkt. Je wilt jouw publiek graag iets vertellen over jouw diensten of producten en gaat ervoor zitten om dit op papier te zetten. En dan gebeurt er even niks meer. Je denkt: “hm..waar begin ik eigenlijk”. 

Het kan best lastig zijn om je eigen gedachten en ideeën zodanig op papier krijgen dat je lezers je begrijpen en worden aangezet om iets te doen. Een professionele tekstschrijver is hierin gespecialiseerd. Hij of zij zet jouw gedachten en ideeën om in een tekst die lekker leest, precies op je doelgroep gericht is en ook nog eens foutloos is. 

Daarnaast zijn veel tekstschrijvers ergens in gespecialiseerd. Zo is voeding en gezondheid mijn specialisatie, omdat ik naast tekstschrijver ook diëtist ben. Ik ben daardoor op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en duik graag wetenschappelijke literatuur in om een goed onderbouwd stuk te schrijven. Dat levert jou een professionele tekst op én het scheelt je een hoop tijd, zodat je je kunt richten op zaken die je leuker vindt (en die misschien ook nog meer verdienen). 

Waar profiteer je nog meer van als je een professionele tekstschrijver inhuurt? Lees verder voor 5 grote voordelen die je hebt als je een tekstschrijver inhuurt.

1. Een professionele tekstschrijver stimuleert je lezer om iets te doen

Teksten die aanzetten tot een bepaald gedrag bij de lezer, dat is natuurlijk wat je wilt bereiken. Een tekstschrijver zorgt hiervoor. Hij of zij bespreekt eerst met je wat het doel van de tekst is, wie jouw doelgroep is en wat voor soort tekst past bij jouw bedrijf. Met dit in het achterhoofd gebruikt een tekstschrijver technieken om die doelgroep ergens van te overtuigen of over te informeren, zodat ze overgaan tot het gewenste gedrag.  

Zelf ben ik dus gespecialiseerd in voeding en gezondheid. Teksten hierover, bijvoorbeeld op websites als die van het Voedingscentrum of in voorlichtingsmateriaal voor cliënten, moeten vooral begrijpelijk en eenduidig zijn. Lezers weten dan direct wat ze moeten doen. Een tekstschrijver weet daarin ook de juiste toon te vinden, zodat de lezer echt tot actie overgaat.

2. Professionele teksten lezen als een intercity en niet als een stoptrein

Een professionele tekstschrijver schrijft niet alleen inhoudelijk correcte content, maar let ook op:

  • spelling
  • grammatica
  • interpunctie
  • de stijl van de tekst
  • de zinsindeling
  • de indeling van alinea’s
  • het gebruik van koppen
  • aantrekkelijke titels en subtitels
  • en nog veel meer

Hierdoor leest je tekst als een intercity en niet als een boemeltrein met 35 stops in een half uur. Je struikelt dus niet over zinnen omdat punten en komma’s of d’s en t’s verkeerd staan. Dit is niet alleen belangrijk voor bijvoorbeeld school- en studieboeken, maar ook voor informatie en blogs op websites, en adviezen aan klanten of cliënten. 

Het lijkt misschien niet zo erg als er her en der foutjes staan in je tekst, maar jouw lezers struikelen hier echt over en zullen daardoor minder snel naar jouw website teruggaan. Zonde, toch?

3. Meer online zichtbaarheid met professionele teksten

Naast dat je tekst effectief moet zijn, wil je natuurlijk ook dat deze gevonden wordt in Google (SEO: zoekmachineoptimalisatie). Een professionele tekstschrijver weet jouw tekst zo in te richten dat dit ook gebeurt. Dat levert je als bedrijf of organisatie ontzettend veel op: meer online zichtbaarheid waardoor mensen je weten te vinden. Regelmatig nieuwe content op je website (zoals met een wekelijks blog) is hierbij belangrijk. Google merkt dat op waardoor je hoger in de zoekresultaten komt. Tips om de aandacht van Google te trekken vind je hier.

4. Meer tijd (en geld!) voor je core business

Meer tijd voor wat je écht leuk vindt om te doen, met het geruststellende gevoel dat het met die teksten wel goed komt. Dat is wat je krijgt als je een tekstschrijver jouw tekstklussen laat doen. Perfect, toch? Dat maakt jouw eigen werk weer een stuk leuker én het kan je geld opleveren. Hoe? Doordat je die extra tijd aan je echte werk kunt besteden (en daar dus geld mee kunt verdienen) én professionele teksten kunnen je door meer zichtbaarheid in Google weer meer klanten opleveren. 

5. Je vergroot je expertstatus met professionele teksten

Jouw doelgroep leest graag foutloze teksten die goed in elkaar zitten. Die inspelen op hun gevoel en ze aanzetten tot actie. Met teksten die door een professional geschreven zijn, krijgen ze het gevoel betrouwbare informatie te lezen en gaan ze jou zien als dé expert op jouw vakgebied. Dat voelt voor hen alsof ze bij de juiste persoon zijn beland.

En dat is weer voordelig voor jou. Ze zullen terugkomen naar je website, je volgen op sociale media en mogelijk zelfs jouw content delen met anderen. Dat levert je dus nog meer bekendheid op als expert. Door de interactie met ze aan te gaan op sociale media, en dus tijd in te plannen om te reageren op vragen en opmerkingen, kun je vervolgens een band opbouwen met je volgers.

Wil je meer schrijftips? Houd mijn blog in de gaten voor meer tips over tekst en communicatie.

Wat levert een professionele tekstschrijver je op?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *